תפקידים זוגיים

עודכן ב: 3 דצמ 2023

תגידו, כשיש אצלכם נזילה בכיור בחדר אמבטיה, נכון שגם בלי לדון על זה ביניכם עכשיו, אתם יודעים מי מכם יצלצל לאינסטלטור? וכשמתקשרים מבית הספר להגיד שהילדה העלתה חום, נכון שברור לכם למי מכם יצלצלו? ומי יבוא לקחת אותה? ונכון שברור לכם, גם בלי לדבר על זה, מי הולך לאסיפת הדיירים בבניין? ומי יעשה קניות לשבת? ומי יכין את הצ'ק והברכה לחתונה שאתם מוזמנים אליה בשבוע הבא? אהה, זה בעצם כבר לא קורה בימינו... :/ ימי הקורונה המטורללים...

זה מדהים איך רוב הזוגות לא צריכים לדון על זה בכלל. שניהם יודעים היטב מי יעשה כל אחת מהמטלות הללו. ועוד מטלות רבות שנערמות לנו בחיי היומיום האינטנסיביים שלנו.
 
זה נקרא 'תפקידים זוגיים'.
 
לכל זוג יש חלוקה כזו.
 
זה כמו חוזה בלתי כתוב, שלא ברור לאף אחד מתי הוא נחתם ומי החליט שככה זה יהיה.

הרבה פעמים זה מתחלק בהתאם לחוזקות הטבעיות של כל אחד מבני הזוג. מי שחזק יותר בארגונים חברתיים יהיה זה שיקבע עם החברים מפגש בסופ"ש. ומי שמסתדר יותר בקלות עם אנשי מקצוע, יהיה זה שיתאם עם החשמלאי או האינסטלטור.

מתי ואיך התקבלה ההחלטה מי ידגור על האפרוחים בקן ומי יפטרל בשמירה?

אבל עם השנים, זה נמאס. תחומי העניין שלנו משתנים והעול נעשה כבד. בשלב הזה מתחיל להיווצר מרמור. שעלול לגדול ולהתפתח לכעס. רוב האנשים לא זוכרים שאי פעם חתמו על הסכם שבו לקחו על עצמם את התפקיד הזה (שהרי אמרנו שמדובר בחוזה בלתי כתוב) ואז הם מתפלאים שבן הזוג שלהם, שאמור להיות חבר ואוהב, מפיל את זה עליהם מבלי לדון על זה בכלל, כאילו זה מובן מאליו. והכעס מצטבר.

אפשר לדבר על זה. אפשר לפתוח את זה ולנסות להחליף תפקידים או לשנות את המאזן. אבל זה מורכב. רוב הזוגות מתקשים לפתוח את זה בלי להיקלע למריבות, במיוחד כשהכעס כבר נוכח ביננו.

כדי להצליח לפצח את העניין הזה של התפקידים הזוגיים, חשוב שנזכור שחתמנו על החוזה הבלתי כתוב הזה. גם אם אנחנו לא זוכרים את זה. כי זה קרה כשהיינו מאוהבים והכל נראה לנו אז אפשרי וקל. כך שאין מה לכעוס על בני הזוג שלנו. היינו שם כשהחוזה נרקם ביננו. יש לנו לפחות 50 אחוז בתהליך הזה. זה לא אומר שכעת חייבים להשלים עם זה. אפשר וכדאי לפתוח את זה ולערוך התאמות להיום. אבל אין שום סיבה לכעס (לקריאה נוספת על התמודדות עם כעס - היכנסו לכאן).

אם נצליח לוותר על הכעס – נוכל להתיישב עם האהובים שלנו ולרקום איתם חוזים חדשים... כאלה שמתאימים לנו היום הרבה יותר.

לקריאה נוספת על התמודדות עם בעיות בזוגיות - היכנסו לכאן).

גם אתם חולמים להיות מטפלים? בואו להגשים את החלום:

לפרטים על קורס הייעוץ הזוגי - היכנסו לכאן

לפרטים על הקורס לייעוץ משפחתי - היכנסו לכאן.