top of page

מאמרים

כשאומרים לבן הזוג שלך שהוא 'אלוף העולם'

כשאומרים לבן הזוג שלכם שהוא תותח-על או לבת הזוג שלכם שהיא אלופת עולם, האם זה מחמיא לכם? האם אתם שמחים לשמוע דבר כזה? או שאתם מרגישים שזה מוריד מכם?


כשפגשתי את רינת לפגישה אישית היא סיפרה לי שהיה לה קשה לשמוע אותי אומרת לבן הזוג שלה, בפגישה הזוגית האחרונה שלהם, שהוא אלוף העולם. "כשאמרת לו את זה הרגשתי כאילו זה מוריד אותי ואומר שאני לא" היא הודתה.

אני פוגשת זוגות שמרגישים כאילו הם בתחרות. אם אחד מהם מקבל מחמאה, השני מרגיש שזה לא פייר ושזה מוריד מערכו שלו. לעומתם יש זוגות שאצלם זה הפוך. כשאחד מהם מקבל מחמאה, השני מזדקף כמו טווס ומרגיש שזה אומר בעצם משהו טוב גם עליו.


איך זה אצלכם? האם אתם מרגישים מוחמאים או מושפלים כשמישהו אומר מילה טובה על בני הזוג שלכם? ועל האחים שלכם? ועל הילדים שלכם?


קנאה היא רגש טבעי. רובינו מרגישים קנאה מדי פעם. הרבה אנשים חשים בושה או רגשות אשמה כשהם מקנאים בבני הזוג שלהם. אבל האם זה לא טבעי לקנא בבן הזוג שלי על משהו שהולך לו מאוד בקלות ואצלי הוא מאבק מתמשך? אני בעד שנעז להכיר ברגשות שלנו ולא נפחד להרגיש אותם באמת. כמובן שאם אני מרגישה רגש מסוים זה לא מיד חייב להכתיב את ההתנהגות שלי. זה בסדר להרגיש קנאה, כמו שזה בסדר להרגיש שמחה וכמו שזה בסדר להרגיש כעס או כל רגש אחר. זה לא בסדר להתנהג באלימות או בתוקפנות בעקבות הרגש שעולה בי.


קנאה יכולה לדחוף אותנו להשקיע יותר, להתאמץ ולהצליח. הרגש כשלעצמו הוא לא דבר רע. תלוי מה נבחר לעשות איתו. אבל בואו נחזור רגע לדיון שלנו לגבי בני הזוג שלנו שקיבלו מחמאה. אם אתם מרגישים מושפלים או כאובים בעקבות זה, בואו נחשוב מה יכול לעזור במצב כזה.


על קנאה או תחרותיות בין בני זוג - איך לשמור על זוגיות טובה

הדבר הראשון שיכול לעזור לנו הוא אם ננסה להתבונן אחרת על המושג 'מוצלח'. למרות מה שמנסים למכור לנו - הצלחה בחיים היא לא לינארית. יש מי שיצליח בחיים האלה ויזכה למחמאות כשיסיים תואר באוניברסיטה. מישהי אחרת תכתוב שיר שיצליח לגעת בלבבות של אנשים. מישהו אחר יצליח לרקוד באופן שירגש המון אנשים. יש מי שיזכה למחמאות כי הוא יפה תואר ומישהו אחר יזכה למחמאות כי יהיה מורה שכל התלמידים שלו מתים עליו ואומרים עליו שהוא 'מורה לחיים'. גם אם בני הזוג שלכם מאוד מאוד מוצלחים, בדרכם שלהם, יש המון דרכים בהם גם אתם יכולים להיות מוצלחים, בדרככם שלכם.


ואפילו אם נתמקד באותו התחום. נניח בתחום הנראות. גם כאן זה לא לינארי, למרות מה שסיפרו לנו. בני הזוג שלכם אולי יפים בדיוק לטעמכם, אבל יתכן שעבורם אלה דווקא אתם שמתאימים בדיוק לטעם שלהם. יש אנשים שאוהבים בני זוג נמוכים ואחרים אוהבים גבוהים, יש כאלה שאוהבים שיער מתולתל ואחרים אוהבים חלק. יש מי שאוהב נמשים ויש מי שאוהב עור שחום כמו שוקולד. וכל אחד מאיתנו יכול להשקיע בטיפוח עצמי ולדאוג להיראות יותר טוב בעיני עצמו.


קנאה יכולה לגרום לאנשים לשקוע בדיכאון, להתייאש ולוותר על עצמם. אם תאמרו לעצמכם: 'אין לי סיכוי, לעולם לא אצליח כמוה' זה באמת מייאש. אבל תוכלו לבחור אחרת. תוכלו לומר לעצמכם: 'אני יכול להשתפר. אני יכול להתאמן ולהשתפר גם בתחום הזה שחשוב לי'.


אפשרות אחת שעומדת בפנינו היא לבחור למקד את זרקורי תשומת הלב שלנו בפער בין מה שיש לנו היום לבין מה שהיינו רוצים שיהיה לנו (או מה שיש למישהו אחר). אם נבחר באפשרות הזו סביר שנתייאש. אפשרות אחרת היא לבחור להתאמץ להשתפר ואז להתמקד בפער של מה שיש לנו בכל יום לעומת מה שהיה לנו אתמול.


הבחירה להשתפר יכולה להיות בתחום הספורט – למצוא פעילות גופנית שמתאימה לנו וללכת להתאמן. בתחום הבריאות – ללמוד איזו תזונה נכונה יותר עבורנו ולהתחיל להקפיד על התזונה שלנו. בתחום הלימודים – ללכת ללמוד משהו שיכול לעניין אותנו ויכול לקדם אותנו בכיוון של הצלחה שחשובה לנו. בתחום הקריירה – לשאול את עצמנו מה החלום שלנו ולחפש את הצעד הקטן הבא שייקח אותנו בכיוון הזה. ואנחנו יכולים ללכת לטיפול רגשי או לאימון אישי, ולקבל עזרה לעשות את כל זה.


הקנאה שאנחנו חשים כלפי בני הזוג שלנו – יכולה להיות הכוח המניע שלנו להשתפר ולהתקדם בחיים.


ויש עוד דבר שיכול לעזור בעניין הזה. אם קשה לכם לשמוע כשאומרים על בני הזוג שלכם שהם אלופי עולם או תותחי-על, נסו לזכור שהאדם הזה, שכרגע אמרו עליו את השבחים האלה - האדם הזה בחר בכם. האם זה לא מחמיא לכם שמישהו כזה מוצלח בחר דווקא בכם? אם הוא היה עלוב ולא ראוי אז היה קשה להתהדר בזה, אבל אם הוא כזה מוצלח זה דווקא מחמיא שמישהו מוצלח כזה בוחר בנו. לא?


זו בחירה יומיומית שלנו, האם להרגיש מושפלים ולדמיין שאנחנו בתחרות מול בני הזוג שלנו או לבחור להשוויץ בבני הזוג שלנו ולהרגיש מוחמאים כשהם מצליחים.


אנשים שמצליחים להרגיש מוחמאים כשבני הזוג שלהם מצליחים – מצליחים יותר בקלות להביט על בני הזוג שלהם במבט מתפעל – והמבט המתפעל הוא למעשה הסוד האמיתי לשימור זוגיות טובה ארוכת שנים, כזו שיש בה גם תשוקה, גם חברות וגם אהבה לאורך זמן.

נסו את זה בבית.


לקריאה על שימור זוגיות טובה ארוכת שנים – היכנסו לכאן.


לקריאה נוספת על קנאה בזוגיות – היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללמד זוגות איך להחזיר את השמחה הביתה? בואו להגשים את החלום:

לפרטים על קורס הייעוץ הזוגי - היכנסו לכאן 

לפרטים על קורס הייעוץ המשפחתי - היכנסו לכאן.

bottom of page