top of page

מאמרים

פוליאמוריה או יחסים לא מונוגמיים בהסכמה


ד"ר מיכל צוקר מלמדת על קשר פוליאמורי ועל יחסים א מונוגמיים בהסכמה
יחסים לא מונוגמיים בהסכמה

מונוגמיה היא נהדרת, למי שזה עובד לו. אנשים רבים חשים שהיא משרה עליהם בטחון ושלווה. 

אבל יותר ויותר אנשים מודים ש...זה לא עובד להם. למעלה מ-30% מהזוגות בישראל מתגרשים ומחקרים מדווחים על יותר מ-60% שבוגדים בבני או בנות הזוג שלהם. אם נכנסים למחקרים שעוסקים באושר או בשביעות רצון מחיי היומיום - המצב עגום עוד יותר.

​כולנו גדלנו וחונכנו על ברכי המונוגמיה. כבר בגן סיפרו לנו שיום אחד נמצא את הנסיך או הנסיכה שלנו, את החצי השני, את ה-אחד שלנו. בקולנוע ובתיאטרון זה איכשהו תמיד מצליח, אבל בחיים האמיתיים - רבים מאד חיים בתחושת כישלון קשה, כשהם לא מצליחים להחזיק בקשר זוגי משמעותי לאורך זמן. 

האם פוליאמוריה היא הדרך הנכונה?

אני מאמינה שיש יותר מדרך אחת נכונה לחיות את החיים האלה. יש אנשים שעבורם המונוגמיה נהדרת ומבורכת ואילו אחרים, שלא מרגישים נוח בתוכה, מוטב שיבחרו בהתנהלות שתאפשר להם מרחב נשימה ואושר. 

הרבה אנשים בישראל של היום מתנהלים בקשרי פוליאמוריה או ביחסים לא מונוגמיים בהסכמה. רובם, לצערי, נמצאים בארון והסובבים אותם לא יודעים על כך. 

פוליאמוריה היא רק אחת מהאפשרויות האלטרנטיביות. מדובר בכל מיני סגנונות של מערכות יחסים שהמכנה המשותף לכולן הוא שהכל נעשה בהסכמה ובידיעה של כל המעורבים בקשר. כך אין צורך בבגידות או בשקרים, ואין פגיעה בערכים חשובים כמו ערכי משפחה וחברות.

מהי פוליאמוריה ואילו עוד סוגים של מערכות יחסים לא מונוגמיות בהסכמה אנחנו מכירים:


1.   חילופי זוגות (סווינג). זוהי הצורה הכי שכיחה בישראל של זוגיות לא מונוגמית בהסכמה. רוב האנשים שמנהלים זוגיות סווינגרית מתייחסים אל עצמם כאל כמעט מונוגמיים. הם יוצאים מדי פעם למפגשים מיניים עם זוגות אחרים ומשתדלים להימנע מהיקשרות ורגשות. הסקס עבורם הוא עוד צורת בילוי זוגית, בדיוק כמו תיאטרון או יציאה למסעדה.

הם מדווחים שהתשוקה ביניהם עולה בעקבות החוויות המשותפות.

2.  יחסים פתוחים. המונח יחסים פתוחים מתייחס בדרך כלל למערכת זוגית שבה הרגשות והרומנטיקה נשמרים בתוך הבית, אבל בני הזוג מתנסים בחוויות מיניות (סטוצים) עם אחרים. וכל השותפים יודעים על השותפים האחרים.​ 

איור Kirstin Rohwer, תרגום לעברית נועה שפירא

3. פוליאמוריה. המילה פוליאמוריה מורכבת מהמילה היוונית 'פולי' - שמשמעותה 'הרבה' ומהמילה הלטינית 'אמור' שמשמעותה 'אהבה'. פוליאמוריה זו למעשה תפיסת עולם שלפיה אנחנו יכולים (מבחינה פיזיולוגית ופסיכולוגית) לאהוב רומנטית יותר מאדם אחד. בדומה ליכולת שלנו לאהוב עד מעל הראש גם את הילד השני שלנו או בדומה ליכולת שלנו לאהוב את הידידים שלנו ואת חיות המחמד שלנו. אנשים שמאמינים בתפיסת העולם הזו מנהלים קשר פוליאמורי שבו מותר לאהוב יותר. אצל חלקם פוליאמוריה מתבטאת בכך שהם שמנהלים זוגיות ראשית, שכוללת מגורים משותפים וילדים ועוד מערכות יחסים 'משניות' (לא מבחינת עוצמת הרגשות, אלא מבחינת כמות הזמן והמעורבות הכלכלית). יש זוגות שבהם לכל אחד מבני הזוג יש בני זוג 'משניים' נוספים. זוגות אחרים שבוחרים לנהל את חייהם הזוגיים על פי תפיסת עולם של פוליאמוריה, מנהלים קשר משולש או מרובע (שבו שני בני הזוג נמצאים בקשר עם אדם שלישי או עם זוג נוסף). אחרים מנהלים כמה מערכות יחסים מקבילות מבלי לדרג אף אחת מהן כ'ראשית' או 'משנית'. צורה זו היא גם סוג של פוליאמוריה והיא נקראת 'אנרכיה של מערכות יחסים'. בכל הדרכים מדובר במערכות יחסים רגשיות-רומנטיות והמכנה המשותף לכולן הוא שכל השותפים יודעים על כל השותפים האחרים והכל נעשה בהסכמה.


יש עוד סוגים רבים של מערכות יחסים. לקריאה נוספת (אנגלית) – לחצו כאן:   https://www.morethantwo.com/

אז מה נכון עבורכם? פוליאמוריה? מונוגמיה? סוג אחר?

האם פוליאמוריה יכולה להתאים לכם? רק אתם יכולים לדעת. הקשיבו לליבכם. לכל אחת מהדרכים יש יתרונות רבים וגם אתגרים מהותיים.

מונוגמיה יכולה להשרות בטחון ורוגע אבל עלולה לאתגר את תחושת החופש וההגשמה העצמית שלכם. פוליאמוריה יכולה לאפשר תחושת הגשמה וחופש אבל עלולה לאתגר את תחושת הבטחון והרוגע.

יחסים פתוחים יכולים לאפשר לכם להגשים את הצורך בריגושים ולהגביר ביניכם את התשוקה, אבל עלולים לאתגר את תחושת הבטחון והרוגע.

יש זוגות שנתקלים באתגרים לגמרי אחרים ובכל מקרה, בכל דרך שתבחרו, נוכל בייעוץ הזוגי לחפש איך כל אחד מכם יכול להרגיש חופשי ומוגשם ובו זמנית – מוגן, עטוף ואהוב.

 

קראו גם:


חולמים ללוות זוגות שפותחים את הקשר? קורס מוקלט ובו כלים לליווי זוגות בא-מונוגמיה - כאן.





bottom of page