top of page

מאמרים

מונוגמיה

מהי מונוגמיה, זוגיות מונוגמית או קשר מונוגמי?


מונוגמיה היא המנהג לפיו האדם בונה מערכת יחסים רומנטית ומינית אך ורק עם אדם אחד. כלומר, קשר מונוגמי הוא קשר שבו בני הזוג מתחייבים לבלעדיות מינית ורגשית לכל החיים. מקובל לחשוב שהמודל הזה, של זוגיות מונוגמית הוא המודל השכיח בחברה שלנו. האמת היא שרוב האנשים לא מנהלים זוגיות מונוגמית במובן של מערכת יחסים אחת עם אדם אחד לכל החיים. רובם מנהלים, לפחות על פני השטח, מה שאנחנו קוראים לו 'מונוגמיה סדרתית'. כלומר זוגיות מונוגמית במובן הזה שזו מערכת יחסים בלעדית מבחינה רומנטית ומינית עם אדם אחד בכל פעם. יתכן שמערכת היחסים הזו תסתיים יום אחד, בגלל פרידה, גירושין או מוות של בן הזוג ואז נבנה לנו זוגיות מונוגמית חדשה שהיא מערכת יחסים רומנטית ומינית עם אדם אחר. קשר מונוגמי אחד בכל פעם.

מונוגמיה. איך לייצר זוגיות טובה אורכת שנים? מונוגמיה היא המודל החברתי המקובל אך לא היחיד האפשרי

גם המודל הזה, של מונוגמיה סדרתית, לא תמיד מצליח. תופעת הבגידות כל כך שכיחה עד שנראה שבעצם מדובר במונוגמיה סדרתית-חברתית. כלומר, מבחינה חברתית, אנחנו מנהלים קשר מונוגמי ובסתר רוב האנשים לא כל כך.


יש אנשים שעבורם מונוגמיה סדרתית היא מודל נפלא. נוח להם לנהל קשר מונוגמי כי נוח להם במערכת זוגית רומנטית ומינית עם אדם אחד בלבד. הם מרגישים מוגנים ויש להם בטחון בקשר. רבים מהם לא חשים שהם עושים ויתור כלשהו על עצמם, כשהם מנהלים קשר מונוגמי, ונוח להם לחיות כך. עבור אותם אנשים – זוגיות מונוגמית זה מודל מנצח.


האם נועדנו לנהל קשר מונוגמי?


רבים שואלים אותי האם הטבע שלנו הוא לנהל קשר מונוגמי? האם נועדנו לנהל זוגיות מונוגמית מבחינה ביולוגית? מה קורה בעולם החי ואיך התנהג האדם הקדמון? והאדם במהלך שנות ההיסטוריה – האם המודל היה קשר מונוגמי? אני פחות מתחברת לשאלות מהסוג הזה, כיוון שאני מאמינה שיש לנו, בני האדם, את היכולת לבחור להיות טובים יותר, מבחינה מוסרית וערכית, יכולת שחסרה לאריה, לשימפנזה או לפיל וגם לאדם הקדמון. כך שגם אם האריה מתנהג בצורה מסוימת וזה יתברר כדרך ה"טבעית הנכונה", הייתי רוצה להיות מסוגלת לבחור להתנהג אחרת, לפי מה שסולם הערכים שלנו מראה לנו ולא לפי מה ש"טבעי". אבל בשל הסקרנות בנושא, בואו נשאל את עצמנו האם החיות מנהלות קשר מונוגמי?


רוב מוחץ של בעלי החיים לא מנהלים זוגיות מונוגמית. אם נביט על עולם היונקים, נתקשה מאוד למצוא יונקים שמנהלים קשר מונוגמי אמיתי. עד סוף שנות ה-80 חשבו שציפורים מנהלות זוגיות מונוגמית. כך נולדו ביטויים כמו 'זוג יונים' ורבים מאמינים עד היום שהחסידות, הברבורים והברווזים יוצרים קשר מונוגמי. אולם עם התפתחות המחקר הגנטי התברר שגם ציפורים, שמבחינה חברתית מנהלות זוגיות מונוגמית ארוכת שנים עם בן זוג אחד קבוע, למעשה הן לא מונוגמיות מבחינה מינית. כשבדקו את ה-DNA של האפרוחים או הגוזלים גילו אצל בין 10 ל-75 אחוז - DNA שונה מזה של בן הזוג הקבוע. כלומר, הציפורים מתנהלות במראית עין של מונוגמיה. זו אכן מונוגמיה מבחינה חברתית, בונות עם הזכר הקבוע את הקן, עפות יחד איתו, נמצאות איתו רוב הזמן, מתחלקות איתו בגידול הצאצאים, מנהלות קשר מונוגמי חברתי לכל דבר, אבל מבחינה מינית הן מגוונות מדי פעם עם זכרים אחרים. וכאמור, גם אם כל הציפורים היו בוחרות במבנה זוגיות משונה אחר – הייתי מצפה מאיתנו לחפש עבור עצמנו מה מודל הזוגיות שמתאים לנו ולא להיתלות בבחירתן של הציפורים (או כל חיה אחרת) כמחייב עבורנו מבחינה אידיאולוגית.

האם מונוגמיה היא המודל המקובל בעולם החי? מסתבר שלא
ברווזים מתנהלים במונוגמיה חברתית, אך ללא בלעדיות מינית

האם האדם הקדמון ניהל זוגיות מונוגמית?


לגבי האדם הקדמון, קשה לדעת. יש אסכולות לכאן ולכאן. ממצאים של מאובנים לא מספרים לנו הרבה על מבנה המשפחה. רוב החוקרים לא מאמינים שהאדם הקדמון היה מצליח לשרוד במבנה של זוגיות מונוגמית כפי שאנחנו מתנהלים היום. על מנת לשרוד היה צורך להתקבץ בקבוצות יותר גדולות משניים, לצוד יחד, ללקט מזון יחד, להילחם באויבים יחד ולגדל את הצאצאים יחד. אבל גם אם נגלה איזה מבנה משפחתי ניהל האדם הקדמון, גם כאן, בדומה לעולם החי, אני פחות מתחברת למחשבה שזה אמור להוות שיקול בבואנו לבחור את אורח חיינו – האם ננהל קשר מונוגמי או אחר.


מונוגמיה במהלך ההיסטוריה האנושית


מהמקורות של העם שלנו אפשר ללמוד שאנשים התנהלו תקופות ארוכות במה שמכונה 'פוליגמיה'. גבר אחד נשוי לכמה נשים. המפורסם שבהם הוא שלמה המלך שעליו מסופר שהיו לו 700 נשים ו-300 פילגשים. קשר מונוגמי לא היה שכיח. כמובן שמדובר כאן על מערכות יחסים של נישואין, ולא על אהבה. הרעיון של מערכת יחסים זוגית שמבוססת על אהבה הוא מאוחר הרבה יותר. אבל גם אם נסכים להתבונן על הנישואין של אז כמערכת זוגית דומה לשלנו – הרי שברור שאם לשלמה היו אלף נשים, זה לא היה המצב עבור רוב הגברים שחיו בכנען. לרבים מהם לא הייתה אפילו אישה אחת. ובכל מקרה מונוגמיה לא הייתה הנוהג המקובל אז, גם עבור האדם הפשוט. גברים לא ניהלו קשר מונוגמי ולאורך המון שנים יכלו, למעשה, לשאת יותר מאישה אחת.


יש היסטוריונים שטוענים שבשורת המונוגמיה הגיעה עם התפשטות הדת הנוצרית. הנצרות עודדה אנשים להתנזר ככל האפשר ממיניות והרשתה נישואין שאין בהם אפשרות של פרידה. כך, מבחינה חברתית, התאפשרה אך ורק מונוגמיה סדרתית. מאוחר יותר גם הדת היהודית עודדה מעבר מפוליגמיה לניהול זוגיות מונוגמית, כשהתפרסם מה שמכונה חרם דרבנו גרשום ובו איסור על ריבוי נשים. היסטוריונים אחרים טוענים שהמונוגמיה התפשטה מסיבות כלכליות. הכלכלה הקפיטליסטית שהתפתחה בהמשך יצרה צורך לרשום קניין. הקרקעות חולקו ואנשים נדרשו לרשום למי הם מורישים את רכושם. כדי לדעת מי הם הילדים שלך שתוכל להוריש להם את רכושך, נולד הצורך לנהל קשר מונוגמי - להחזיק את האישה בבית ולעודד מבנה של מונוגמיה חברתית.


למרות מראית העין של זוגיות מונוגמית - גברים קיבלו לגיטימציה חברתית למעשה עד המאה ה-20, לנהל מערכות יחסים מיניות עם יותר מאישה אחת. כך שהמונוגמיה הייתה רק מונוגמיה חברתית.


סוציולוגים מדברים על השינוי החברתי שמתקיים לנגד עיננו במאה השנים האחרונות, ובו החיפוש אחר הגשמה עצמית, ועונג כחלק מזה, נהייה במוקד ההתעניינות של אנשים. הלגיטימציה הזו לשאול את עצמנו שאלות כמו 'האם טוב לי?' מגבירה את שכיחות הגירושין. בנוסף, המהפכה הפמיניסטית הובילה ליציאת נשים מן הבית למקומות עבודה ולתהליך לגיטימציה גם עבורן לחפש משמעות ועניין בחיים. כעת מתברר שלפחות עבור אחוז מסוים באוכלוסייה, המודל של מונוגמיה חברתית לא עובד.

מונוגמיה היא המודל המקובל חברתית לבניית זוגיות טובה ארוכת שנים

זוגיות מונוגמית – בתרבות


המודל המונוגמי מופיע סביבנו בכל מקום. בסרטים, בספרים, בשירים, התרבות שלנו שרה, מהללת ומפארת את הרעיון של קשר מונוגמי כקשר הזוגי הרצוי היחידי. כולנו גדלנו על סיפורים מרגשים כמו רומיאו ויוליה, סינדרלה והנסיך ועוד אגדות רבות שבכולן המסר הוא אחד – יום יבוא ותמצאו את החצי השני שלכם, שבו תתאהבו ואיתו תרצו לחיות לנצח נצחים. עבור רבים המסר הזה של קשר מונוגמי מתגשם בדמות אהוב או אהובה שאיתו הם מתחתנים ורוצים להאמין שהם ינצחו את הסטטיסטיקה ויצליחו לשמר זוגיות משובחת עד יום מותם.


אפשר ללמוד איך לייצר זוגיות מונוגמית משובחת ארוכת שנים. יש זוגות שמצליחים בזה וזוכים לחיי אושר. זוגיות מונוגמית לתפארת.

לצערי, הסטטיסטיקות (על ממדי הגירושין ועל אחוזי הבגידות) מראות שלא לכולם המודל הזה, של קשר מונוגמי, עובד. האם נוכל להסכים להכיר בכך שיש יותר מדרך אחת נכונה לחיות חיים זוגיים טובים? אנשים שנוח להם במודל הזה, של מונוגמיה – יוכלו לבחור מונוגמיה ולבנות זוגיות מונוגמית נהדרת ואילו אחרים, שמוצאים את המודל של קשר מונוגמי פחות מתאים עבורם, יכירו וידעו שיש גם מודלים אחרים ויוכלו לבחור בהם?


לקריאה על פוליאמוריה – היכנסו לכאן.

לקריאה על איך לשמר זוגיות טובה ארוכת שנים – היכנסו לכאן.


חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל השמחה והאהבה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page