top of page

מאמרים

איך פותרים משבר בזוגיות ומייצרים זוגיות טובה?

שירי ועומרי הכירו לפני עשר שנים. זה היה קליק מהרגע הראשון. שירי הייתה מקסימה ועומרי ידע שהיא תהיה אמא נהדרת. עומרי היה מצחיק והיה לו לב זהב. הם היו חברים טובים. לכן שירי לא הופתעה כשעומרי כרע על ברכיו ערב אחד והציע לה נישואין. הם יצאו לדרך המשותפת מלאי בטחון ואופטימיים שהם, בניגוד לסטטיסטיקות המאיימות, הצליחו לייצר זוגיות טובה שגם תשמר לנצח. אבל עם הזמן – הם שקעו במרוץ החיים, לימודים, קריירה, ילדים והם לא ממש שמו לב מתי זה קרה, שהשיחות ביניהם הפכו להיות פחות זורמות. עומרי התחיל להרגיש ששירי בכלל לא מבינה אותו. הוא מצא את עצמו 'בורח' למחשב או נשאר בעבודה עד מאוחר. שירי הרגישה יותר ויותר לבד. הם לא דברו על זה. כל אחד מהם חשב בליבו שאולי לזה כולם התכוונו כשאמרו שאפשר לייצר זוגיות טובה? כי אולי ככה זה אצל כולם, מרוץ החיים, קריירה, ילדים... הריחוק ביניהם הלך וגדל. כך זה נמשך כמה שנים. וכשהם כבר ניסו להתיישב ולדבר, כל אחד מהם הרגיש שהשני לא מבין אותו. הם הבינו שהם חווים משבר בזוגיות והחליטו לבוא לטיפול. בטיפול הם טענו שיש להם קצר בתקשורת ושהם זקוקים לפתח דפוסי תקשורת מקרבת. אבל האמת היא שהבעיה של שירי ועומרי בתקשורת היא משנית. יש כאן בעיה עמוקה הרבה יותר.


זוגות במצבי משבר בזוגיות - שתיקה וריחוק או ריבים בלי סוף
זוגות במצבי משבר בזוגיות

אצל זוגות אחרים מתפרצים בשלב מסוים ריבים. אלון וטלי, למשל, מספרים שהריבים אצלם נהיו על בסיס יומיומי. 'אני אף פעם לא יודע מתי זה יגיע', אלון אומר, 'הכל היה בסדר ופתאום היא מתהפכת עלי מאפס למאה'. זה כמובן תיאור לא מדויק של המצב. לא הכל היה בסדר. זה רק נראה ככה למראית עין, לרגע, כי היה שקט. אבל הריחוק ביניהם קיים ואז כל טריגר קטן מצית ריב גדול (לקריאה נוספת על ריבים בזוגיות - היכנסו לכאן).


אז יש זוגות שאצלם הזוגיות כבר לא עונה על ההגדרה זוגיות טובה. הם חווים משבר בזוגיות המתבטא בריחוק, שתיקות והימנעות מלבוא הביתה. אצל זוגות אחרים המשבר בזוגיות מתבטא בריבים בלתי פוסקים. גם אלה וגם אלה יתלוננו על קשיים בתקשורת ויספרו שהם לא מסוגלים לנהל בעצמם שיח אמיתי ופתוח. גם אלה וגם אלה מרגישים לבד בתוך הקשר, מתגעגעים לימים הראשונים, בהם חוו באמת זוגיות טובה.

מה מוביל זוגות למשבר בזוגיות? הסיבה הראשונה - מחסור במבט המתפעל


איך קורה שזוגות שהיו כל כך מאוהבים ובאמת חוו זוגיות טובה מוצאים את עצמם במשבר בזוגיות? מוצאים את עצמם סובלים מקושי בתקשורת, רבים בלי סוף או שותקים ומרוחקים? הסיבה הראשונה והעיקרית שבגללה זוגות נקלעים למצבי משבר בזוגיות היא שבמשך תקופה ממושכת הם לא הצליחו להרגיש חמימות והערכה מצד בני הזוג שלהם. (רוצים לבחון את עצמכם ואת הזוגיות שלכם? האם הזוגיות שלכם היא זוגיות טובה? האם גם אתם חווים משבר בזוגיות? היכנסו לכאן). כשאנחנו זוכים למבט שיש בו הערכה, אנחנו מרגישים שהפרטנר הוא 'בצד שלנו', שאנחנו לא לבד, יש מישהו לצידי, שהוא לטובתי. כשזה המצב – קל לנו להרגיש אהובים ואז קל לנו להיות נדיבים ולהרעיף מצידנו אהבה בחזרה. כשאנחנו חווים משבר בזוגיות - זה לא המצב, ואז קשה לנו לאורך זמן להמשיך במרוץ. תחושת הבדידות מתגברת ונמצא את עצמנו מתרחקים, כדי להגן על עצמנו מהפגיעה המתמשכת, או מתפרצים מכל שטות.


ד"ר מיכל צוקר מלמדת את שפות האהבה

משבר בזוגיות בגלל שפות שונות לאהבה


הסיבה השנייה שמובילה זוגות ממצב של זוגיות טובה למצב של משבר בזוגיות שבו הם רבים בלי סוף או שותקים ומרוחקים היא הבדלים בשפות האהבה. מונח שטבע הסופר גארי צ'פמן בספרו 'חמש שפות האהבה'. אנשים שונים מביעים אהבה וחשים אהבה באופנים שונים. יש אנשים שיביעו אהבה במילים. יגידו לך 'אני אוהב אותך' או יכתבו פתק. ישלחו מסרונים או יכתבו לך שיר. אחרים זקוקים למגע כדי להביע או לחוש אהבה. יש אנשים שיביעו אהבה במעשים, מחוות רומנטיות כמו לבשל עבורך מרק או להביא לך כוס תה למיטה ואחרים יביאו פרח או מתנה. ושפת האהבה החמישית היא זמן. יש אנשים שזקוקים שנקדיש להם זמן, כדי לחוש אהובים. אם הפרטנר שלכם זקוק למילים של אהבה ואת מביעה אהבה על ידי שמבשלת לו מרק, אולי כדאי לשקול השבוע להצמיד לסיר המרק פתק עם כמה מילות אהבה.

לאחר משבר בזוגיות, זמן זוגי נעים יכול לסייע ליצירת זוגיות מוצלחת

משבר בזוגיות בגלל מחסור בזמן זוגי


הסיבה השלישית שבגללה זוגות שחוו זוגיות טובה נקלעים למצב של משבר בזוגיות וסובלים מריחוק או ריבים בלי סוף היא שהזוגיות נדחקת בסדר העדיפויות לשוליים. החברה שלנו מחנכת אותנו להשקיע מאד בקריירה, להצליח בלימודים, לשגשג כלכלית ולהשקיע בילדים. לזוגיות כמעט ולא נשאר זמן וכשמחכים שבאופן ספונטני הזוגיות תשמר את עצמה – זה כמובן לא קורה. כדי לצאת ממצב של משבר בזוגיות ולייצר זוגיות טובה, כדאי שנייצר לזוגיות מקום גבוה יותר בסדרי העדיפויות שלנו. זה אומר, בין היתר, לייצר זמן זוגי שבו אנחנו נפגשים. כל שבוע. זה יכול להיות בוקר שבו נאחר לעבודה או צהרים שנגנוב לנו פעם בכמה זמן. וזה כמובן יכול להיות דייט ערב. כזה שקבענו מראש, כי באופן ספונטני יהיה קשה למצוא ערב שבו אנחנו לא מותשים ממרוץ החיים. לדייט שכזה חשוב שנביא איתנו את הכוונה הרומנטית. זה לא צריך לכלול מסעדה מפוארת או טיסה לפריז (ובימים של קורונה זה במילא גם לא אפשרי), זה יכול להיות הליכה בפארק שליד הבית או לשבת על ספסל ברחוב. זה יכול להיות גם ערב בייתי שבו נתלבש כמו לדייט ונכין לעצמנו משהו טעים ונראה ביחד סרט או סדרה. בדומה למה שהיינו עושים בכל מקרה, רק עם הכוונה הרומנטית שהבאנו איתנו. בדייט כזה אפשר שנשתף במחשבות, בחלומות, בפחדים, בשמחות. רצוי שפחות נדבר על התור לשיננית של הילד ויותר נבוא עם סקרנות, להיפגש באמת.


אם הרגשתם שאתם בזוגיות טובה וכעת אתם חווים משבר בזוגיות, שאלו את עצמכם האם הפרטנר שלכם מרגיש אהוב? האם הוא רואה בעיניכם מבט שיש בו הערכה וחמימות? ומהן שפות האהבה שהוא דובר? השקיעו זמן למפגש שבועי רק של שניכם, בלי הילדים. כך תייצרו זוגיות טובה. ואם כל זה לא עובד – בואו לטיפול זוגי.


לקריאה על החזקת גבולות הזוגיות - היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל השמחה, האהבה והתשוקה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page