top of page

מאמרים

קבוצת הוואטסאפ המשפחתית

השבוע, בתוכנית 'חתונה ממבט ראשון' ראינו זוג, רז ועינב, בנסיעה לביקור ראשון אצל המשפחה המורחבת של רז. בשלב זה רז ועינב מכירים בערך שבוע. הם התחתנו והיו בירח דבש וכעת נוסעים לבקר את המשפחה שלו. כשעינב מגיעה, אבא של רז צוחק ואומר לה שבתום הביקור היא תוכל 'להגיש מועמדות להתקבל לקבוצת הוואטסאפ המשפחתית', בן הזוג של אחותו של רז מספר לה שאצלו זה לקח זמן, 'נכשלתי בטסט הראשון' הוא צוחק.

ייעוץ משפחתי. איך לייצר יחסים טובים במשפחה גם בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית

מכירים את ה"מוסד" הזה? קבוצת הוואטסאפ של המשפחה המורחבת? גם לכם יש כזו קבוצה? איך קוראים לקבוצה המשפחתית שלכם? 'המשפוחה'? 'המשפחה המורחבת'? האם יש לכם שם מצחיק? בדיחה מתוך ההווי הפנימי של המשפחה שלכם? ואולי פשוט שם המשפחה שלכם?

ומי החברים בקבוצה הזו אצלכם? עד כמה אתם מרחיבים את המעגל הזה? האם חברים בה ההורים שלכם? הילדים שלכם? ומה לגבי בני או בנות הזוג שלהם?


בהרבה משפחות קבוצת הוואטסאפ הזו היא המקום בו מתנהל ההווי המשפחתי. בני המשפחה משתפים בתמונות מטיולים או בתמונות של הילדים שלהם. מדי פעם יש שם ויכוחים פוליטיים (במיוחד בימים אלה של סערה פוליטית) או שיתופים במשהו מצחיק שמישהו קרא או ראה. בהרבה משפחות יש את ההוא שמעביר כל הודעת דואר-זבל שהוא מקבל ומציף את הקבוצה בסרטוני וידאו מייגעים או דווקא בבדיחות מצחיקות. וכמובן שהקבוצה היא המקום שבו מתקבלות ההחלטות לגבי המפגשים הבאים, וגם המריבות אצל מי נפגשים בליל הסדר.


אבל מה קורה אם אחד האחים מתגרש? האם מוציאים את בת הזוג שלו מהקבוצה? יש משפחות שבהן בת הזוג השתלבה כל כך עד שנהייתה לגמרי חלק מהמשפחה. לפעמים יש תחושה שאוהבים אותה יותר מאשר את בן המשפחה שהביא אותה. וכעת, כשהם מתגרשים, אף אחד מבני המשפחה לא רוצה באמת להוציא אותה מהקבוצה. אז מה עושים?

הרבה פעמים זה נעים לכולם כשהיא נשארת בקבוצה, אבל מה קורה אם כעבור שנתיים האח הזה מוצא לעצמו זוגיות חדשה? כמה זמן הם צריכים לדעתכם להיות יחד לפני שתרגישו שזה מתאים ומתבקש לצרף את בת הזוג החדשה לקבוצה המשפחתית? והאם כעת עלינו לסלק משם את הגרושה?


ומה עושים עם הילדים? אם יש לכם ילדים בגילאי הגן או בית הספר היסודי הם בוודאי לא חברים בקבוצה. אבל כשהם גדלים - מתי תרגישו שזה ראוי לצרף אותם? כשהם מקבלים את הסלולרי הראשון? ואולי בבר (או בת) המצווה שלהם? ואולי רק עם סיום התיכון? או השחרור מצה"ל?


ואם הילדים שלכם כבר עברו את גיל 20 ויש להם בן או בת זוג? אחרי כמה שנים יחד תרגישו שזה טבעי לצרף את בני הזוג שלהם לקבוצה? האם כשיעברו לגור יחד? האם כשיתחתנו? הרבה זוגות היום מחליטים לחיות יחד ולנהל חיי זוגיות כנשואים לכל דבר מבלי להתחתן ואם זו הבחירה של הילדים שלכם - האם לעולם לא יגיע הרגע שבו בני הזוג שלהם יצורפו לקבוצה המשפחתית?

ייעוץ משפחתי. קבוצת הוואטסאפ המשפחתית

אין תשובה אחת נכונה לכל המשפחות בעניין הזה. יש משפחות שזקוקות ליותר זמן כדי לצרף לקבוצה "נספחים" ויש משפחות שעבורן זה קל ומהיר. יש משפחות שבהן נפתחות כמה קבוצות במקביל, למשל קבוצה עם הילדים וקבוצה בלעדיהם. הפתרון הזה עלול לגרום מבוכה כאשר אחד מבני המשפחה כותב הודעה בטעות בקבוצה הלא נכונה...


כשעולה השאלה האם לצרף נספחים חדשים לקבוצה המשפחתית: חשוב שבן המשפחה שמדובר בבת הזוג שלו (או בבן הזוג שלו) ירגיש בנוח עם העניין והיה כדאי שהוא יהיה זה שמחליט מתי זה מתאים עבורו.

אם נחזור לחתונה ממבט ראשון, רז מכיר את עינב ימים ספורים. הם אמנם כבר עמדו מתחת לחופה ונסעו כבר לירח דבש, אבל הקשר שלהם עדיין נרקם, הם זקוקים לזמן. אם הכל ילך נהדר, כפי שמסתמן, רז ירגיש עם הזמן שזה מתאים. הוא יוכל לשוחח על כך עם עינב, לבדוק איתה שגם היא מרגישה בנוח להצטרף לקבוצת המשפחה שלו ואז לכתוב בקבוצה המשפחתית ולשתף את בני המשפחה בתחושה הזו שלו ולשאול האם מקובל עליהם שיצרף את עינב לקבוצה.


כן, גם בנושא הזה, חשובה מאוד התקשורת. אם אתם מרגישים שהגיע הזמן לצרף מישהו או להרחיק מישהו מהקבוצה, שאלו את עצמכם מי האדם שראוי שיעשה את הצעד, האם זה מי שמדובר בבן או בת הזוג שלו? חפשו את הדרך להעלות את הנושא ברגישות. נסו לזכור שמדובר באנשים והם עלולים להיפגע אם לא נייצר תקשורת בריאה סביב הנושא. נסו לראות את העניין מנקודת המבט של כל אחד מחברי המשפחה שבקבוצה. הצטרפות של אדם למשפחה זה עניין משמח. אם ניקח בחשבון את הרגשות של כל בני המשפחה ונייצר שיח שיש בו אמפטיה ונדיבות, יוכלו כל בני המשפחה לשמוח מכל העניין.

נסו את זה בבית, ושיהיה במזל טוב.


לקריאה על יחסי אימהות ובנות - היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללמד זוגות איך להחזיר את השמחה הביתה? בואו להגשים את החלום:

לפרטים על קורס הייעוץ הזוגי - היכנסו לכאן

לפרטים על קורס הייעוץ המשפחתי - היכנסו לכאן.

bottom of page