top of page

מאמרים

'לא מגיע לו שאהיה נחמדה אליו'

'אבל לא מגיע לה שאהיה נחמדה אליה' מאי מתפרצת בדמעות, 'היא לא רואה ממטר אף אחד אחר, היא מרוכזת רק בעצמה. למה שאני אעשה את כל העבודה? למה שהיא לא תהיה נחמדה אלי?'

נכון, היה הרבה יותר נעים אם שני, אחותה של מאי, הייתה הולכת לטיפול, מוצאת דרך להתגבר על השריטות שלה ובוחרת להיות חמודה אל מאי, נדיבה, חמה וקרובה. אבל שני לא עושה את כל זה. למאי אין שום דרך לשלוט על אחותה, לגרום לה ללכת לטיפול או להיות חמודה יותר. כבר שנים שהן מתנהלות שוב ושוב בריבים. מאי מתלוננת על אחותה שכשהיא מגיעה למפגשים המשפחתיים היא תמיד זעופה. לא עוזרת עם הכלים, לא מאירה פנים לאף אחד. הרבה פעמים היא בכלל לא מגיעה.

אמא שלהן התגרשה מאבא שלהן ועלתה איתן לארץ כשמאי הייתה בת 12 ושני בת 14. יש להן כאן דודה אחת וזו כל המשפחה שנשארה בקשר. 'אנחנו משפחה קטנה,' מאי מסבירה, 'רק אמא, שני ואני. חשוב לי שנהיה בקשר טוב. זו כל המשפחה שיש לי'.


אני שומעת הרבה את המשפט הזה: 'לא מגיע לה שאהיה נחמדה אליה'. גם בין אחים, גם בין בני זוג ואפילו בין הורים וילדים. 'לא בא לי לחייך אליו' הן אומרות לי שוב ושוב, 'אחרי שככה התנהג אלי'. כאילו החיוך הוא מתנה שהן נותנות כמו פרס על התנהגות טובה. גם גברים אומרים דברים דומים. גם הם עסוקים בלבחון את הפרטנרית שלהם ולהעניק מאהבתם רק אם הרוויחה את זה בהתנהגות שלה קודם. הפנקסנות הזו לא מאפשרת לשני בני הזוג להרגיש אהובים ורצויים. כי אם אני מחייכת אליך רק "אם מגיע לך", זה אומר שזה משהו שאני עושה בשבילך. כאילו אני לא רוצה את זה בשביל עצמי. האמנם? האם את רוצה, עבור עצמך, שיהיו חיוכים ותהיה חיבה וחמימות ביניכם בבית? האם אתה רוצה את זה? כשאתם מדמיינים את הזוגיות המושלמת שיכולה להיות ביניכם – האם יש שם חיוכים? מגע? חמימות? אם כן – החיוכים הם משהו שאתם מביאים לקשר עבור עצמכם ולא כפרס לפרטנרים שלכם.

ייעוץ זוגי. חיבה וחמימות בזוגיות טובה. האם מגיע לו שאחייך אליו?
האם מגיע לה לקבל חיבה?

כשאנחנו כועסים או פגועים קשה לנו להיות נדיבים. ולכן אני לגמרי לא מצפה מאנשים כועסים ופגועים שיהיו נדיבים כלפי מי שהכעיס או פגע בהם. אבל אני כן מצפה מאנשים להיות נדיבים כלפי עצמם והרי זה החלום שלהם בעצמם.


מאי סיפרה שיש לה משפחה קטנה. 'החלום שלי הוא שנהיה משפחה חמה וקרובה,' היא שיתפה אותי, משפחה שבה עוזרים אחד לשני ושמחים כשנפגשים בשבתות'. אם זה החלום של מאי, מגיע לה, עבור עצמה, לפעול להגשמה שלו. כדי שהמשפחה שלה תהיה קרובה צריך שייפסקו הריבים בין מאי לשני. כשמאי מחייכת אל אחותה, מזמינה אותה לבוא ומנסה לייצר קירבה, היא מגשימה לעצמה את החלום שלה. נכון, זה לא הוגן שאחותה לא נחמדה כלפיה. אבל כשמאי ואני צוללות אל זיכרונות הילדות של מאי, אנחנו מגלות שם הרבה משקעים והרבה תובנות שיכולות להסביר איך קרה שאחותה נהייתה כל כך ממורמרת ולמה קשה לה להגיע למפגשים המשפחתיים ולחייך. ההבנה הזו מאפשרת לנו למצוא הסבר להתנהגויות של אחותה. זו לא הצדקה. זה עדיין לא יפה להיות מרוכזת בעצמך ולא להיות נחמדה. אבל מערכות יחסים מתקיימות במרחבי הלב ולא בבית משפט. זה לא עוזר לנו לחפש מי צודק ומה הגון. כן עוזר לנו להבין שלשתי האחיות קשה ושמאי יכולה להגשים את החלום אם היא תייצר בעצמה קירבה וחמימות. כשמאי מתחילה לנסות מתברר שאחותה משתפת מיד פעולה (בלי שידעה בכלל על הטיפול של מאי) ומגיבה בחמימות גדולה גם מצידה.


באופן דומה, זה קורה גם בין בני זוג. הילה מרגישה כבר הרבה זמן שכל נטל הבית נופל עליה. בן הזוג שלה עובד ומפרנס, אך כשהוא מגיע הביתה, היא מצפה ממנו שישתתף בעול של החזקת הבית והילדים ולא יתיישב על הספה וישקע בסלולרי. אפשר להבין אותה. גם היא בעצמה עובדת קשה ויש להם שני ילדים קטנטנים. כשהם מגיעים כבר למיטה היא מעולפת מעייפות והיא כועסת עליו כשמנסה לגעת בה. לאחרונה היא מסרבת להתכרבל איתו ב'כפיות'. 'לא מגיע לו לישון איתי כפיות,' היא אומרת, 'קודם שיעשה משהו בבית'. לאורך זמן נותר ביניהם ריחוק. הילה מרגישה בודדה. כשהם מגיעים לטיפול היא כבר לא ממש מאמינה שאפשר לחזור ולהרגיש קירבה. התלונות של הילה חשובות וצריכות לקבל מענה. אבל הבחירה שלה לסרב להתחבק איתו בלילה, כי 'לא מגיע לו', רק הגבירה את תחושת הבדידות שלה. היא הענישה גם את עצמה, הרי גם היא כל כך אוהבת להתחבק איתו בלילה. הילה יכולה דווקא להתעקש על חיבוקים, שיאפשרו לה לחוש קירבה, למרות הריחוק שהרגישה כששקע בסלולרי שלו. ומתוך מקום של קירבה לחפש איתו יחד דרך שבה היא תוכל לקבל מענה על הצורך שלה להרגיש פחות לבד במרוץ החיים שלהם.


אם אתם מרחיקים את בני הזוג שלכם, מתוך מחשבה ש'לא מגיע להם' שתתקרבו או 'לא מגיע להם' שתהיו נחמדים, אתם מענישים את עצמכם ומרחיקים את הסיכוי שתצליחו לקבל מענה לתלונות שלכם. נסו לדמיין לעצמכם איך נראית בעיניכם זוגיות משובחת ומתוך קירבה, חמימות וחיבה, נסו לייצר כזו עם בני הזוג שלכם.

נסו את זה בבית.


לקריאה על בעיות בזוגיות - היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים ללוות זוגות להחזיר אותם אל השמחה והאהבה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page