top of page

מאמרים

ריחוק וקירבה בזוגיות

'מיכאל הוא לא טיפוס חם,' רונה מספרת לי בפגישה הראשונה שלנו, 'הוא סגור ולא מדבר ובשנים האחרונות אני מרגישה שהוא עוד יותר חוסם אותי'. רונה ומיכאל יחד כבר עשרים שנה. יש להם שלוש בנות. 'אני יודע שאני לא טוב בזה,' מיכאל מנסה להסביר, 'אצלי במשפחה אף פעם לא דברו רגשות'.


הרבה פעמים זוגות מספרים את הסיפור הזוגי שלהם כאילו זו גזירת גורל שנחתה עליהם, כי ככה גידלו אותם במשפחות המוצא. אבל ברוב המקרים המציאות מורכבת יותר מזה.

כשאנחנו צוללים אל תוך הסיפור הזוגי של מיכאל ורונה אנחנו מגלים שאמנם רונה מרגישה לבד, חסרה לה חמימות ועוגן רגשי להישען עליו, אבל במקביל גם מיכאל מרגיש דחוי. כבר שנים שהוא לא מצליח לראות במבט בעיניה משהו טוב כלפיו.

רונה לא אשמה בזה, אבל גם מיכאל לא. שניהם טובעים במרוץ החיים. שניהם מתחזקים קריירות מצליחות ומטופלים בשלוש ילדות קטנות. אף אחד לא לימד אותם איך לייצר זוגיות מוצלחת.

בכל פעם שמיכאל נתקל במבט של רונה הוא רואה שם ביקורת או אכזבה. בהדרגה, ומבלי משים, הוא נמנע מלהביט בעיניה. המגע ביניהם נעשה נדיר יותר ויותר.

אפשר לדמות את המצב הרגשי של מיכאל לאדם שמתעטף בשריון מתכת. השריון מגן עליו מפני הפגיעה שיש במבט הקשה של רונה. אבל עם הזמן השריון מייצר ביניהם עוד ועוד ריחוק.


רבים מאיתנו מסתובבים בעולם כשהם עטופים בשריון רגשי שכזה. מוגנים מפני אכזבות או ביקורת, אך גם מבודדים מפני קירבה.

זה קורה בהדרגה.


אצל מיכאל ורונה זה קרה כשנולדה הבת הבכורה. רונה הייתה מוצפת רגשית והייתה כל כולה מושקעת בניסיון ללמוד להיות אמא. מיכאל הרגיש פחות ופחות רצוי.

זה קורה להרבה זוגות. אחר כך רונה התאוששה וחזרה לעצמה, אבל זה היה בדיוק כשמיכאל קיבל תפקיד חדש והיה עסוק וטרוד כל הזמן.

בהמשך נולדו עוד שתי בנות וגם רונה התקדמה בקריירה שלה וכך מרוץ החיים שוב ושוב הוביל לריחוק ביניהם.

רונה ומיכאל חברים טובים. מיכאל הבין אותה וידע שהיא לא אשמה, אבל הוא שוב ושוב חווה דחייה. ההבנה שהיא אמא טרייה או שהיא טרודה ועסוקה בקריירה שלה – היא הבנה קוגניטיבית. באופן רציונלי אנחנו יכולים להבין את רונה. אבל החלקים הרגשיים שלנו, איפה שמתנהלת הפסיכולוגיה במוח שלנו, שם אנחנו נפגעים, כועסים, דחויים. גם רונה הבינה את מיכאל, כשהיה טרוד בענייני העבודה, אבל גם היא חוותה דחייה.

כשאדם חווה דחייה יומיומית לאורך זמן, גם אם היא לא מודעת, הוא בהדרגה מתעטף בשריון. שריון בלתי נראה שמגן עליו מפני פגיעה. כשמיכאל התעטף בשריון הרגשי הזה, הוא פחות הרגיש את חצי הכאב של הדחייה. הוא הלך והסתגר בתוך המגן שלו ורונה חוותה אותו יותר ויותר מרוחק.


שריון רגשי הוא מנגנון הגנה שכיח מאוד. כשאנשים מתעטפים בשריון הם מגנים על עצמם מפני פגיעה יומיומית מכאיבה. תופעת לוואי מצערת שיש למנגנון ההגנה הזה (מלבד תחושת הדחייה שהוא גורם לבן הזוג) היא שהאדם בתוך השריון מפסיק בהדרגה לבוא במגע עם הרגשות, התשוקות והצרכים שלו עצמו. כאילו המתכת של השריון מפרידה לא רק בין האדם שבתוך השריון לבין העולם החיצוני, אלא גם בין האדם שבתוך השריון לבין החלקים הרגשיים שלו עצמו. אדם בתוך שריון מפסיק בהדרגה לחוש רגשות כמו עצב, כאב וגם שמחה, אהבה או תשוקה. הוא נעשה יותר ויותר מנותק רגשית. כאילו מישהו הנמיך את הווליום של כל קשת הרגשות. לאורך זמן מיכאל מתחיל לתהות האם הוא עדיין אוהב בכלל את רונה.


רונה ניסתה להושיב את מיכאל לשיחות על המצב. היא התלוננה באוזניו שהוא סגור, שהיא מרגישה שהוא לא משתף אותה בעולמו ושזה מרחיק אותה, אבל זה לא הועיל. מיכאל רק הרגיש מותקף או מואשם וזה חיזק אצלו עוד יותר את התחושה שהוא לא אהוב ומוערך כפי שהוא ושתמיד יש לה ביקורת כלפיו.

כדי להמיס את השריון של מיכאל ולהצליח להתקרב אליו רגשית, רונה צריכה להעז להישיר אליו מבט שיש בו חיבה, אהבה וגעגוע. ליזום זמן זוגי נעים איתו, להחמיא לו, להביט בו במבט שזוכר את כל הסיבות המעולות שהיו לה לבחור בו מלכתחילה. לאט לאט, מיכאל יצליח להאמין שהמרחב הזוגי ביניהם שוב מוגן ויעז להסיר את השריון ולהתקרב אל רונה. כך רונה תזכה להרגיש שוב חמימות וקירבה, במקום קרירות כמו של שריון מתכת.

קשה לרונה לעשות צעדים שכאלה, כי גם היא חשה דחויה. בריקוד הזוגי שמיכאל ורונה רוקדים כבר עשרים שנה, שניהם נאלצו להתעטף בשריון רגשי מפני הדחייה שחשו. מיכאל מרגיש חצי ביקורת תמידיים והחל להאמין שאין לו שום סיכוי להצליח להיות מוערך ואהוב בעיניה של רונה. ורונה חשה בודדה בתוך הקשר, כאילו מיכאל הודף אותה, מסתגר ומתרחק מפניה. כדי לעשות שינוי שניהם צריכים להיות אמיצים. להעז להסתכן בדחייה, להתגבר על הפחד ולהתעקש לנסות להתקרב. שוב ושוב עד שיצליחו להמיס את השריון הרגשי של כל אחד מהם ולחזור להרגיש את ההערכה והאהבה שיש ביניהם.


רק באהבה ממיסים שריון רגשי.


נסו את זה בבית.


לקריאה על הדבר השני הכי חשוב בזוגיות - היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל השמחה, האהבה והתשוקה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page