top of page

מאמרים

תופעת מיכאלאנג'לו

בני זוג יכולים להוציא את המיטב זה מזה.

פרטנר שמאמין שאשתו מצחיקה בטירוף, יעודד אותה להשמיע בדיחות בכל מפגש חברתי, יצחק מהבדיחות שלה וכך יוכל באמת לטעת בה בטחון עצמי בתחום, ולגרום לה להעז להתנסות בכך. כשהיא צוברת בטחון היא באמת יכולה לגדול ולהתפתח להיות אדם מצחיק יותר. לעומת זאת אם בן הזוג שלה לא היה צוחק מהבדיחות שלה והיה מבקש ממנה להימנע מלספר אותן במפגשים חברתיים, יתכן שהיא הייתה מאבדת את הבטחון שלה בתחום ופחות סביר שהייתה נהיית המסמר של הערב בכל אירוע.

פרטנרית שהיא בליינית, אוהבת לצאת למסיבות, אירועים וטיולים תוכל עם הזמן לפתות את בן הזוג שלה להתנסות בבילויים מהסוג הזה ואולי הוא יגלה שזה מתאים לו. אבל יתכן גם שבן הזוג שלה אוהב דווקא לשבת בבית ועם הזמן היא אולי תגלה שהיא דווקא מחכה בהתלהבות לסופ"ש הזוגי הבייתי שלהם. הם מתכרבלים יחד על הספה, צופים בסדרה או שמתפנקים במיטה, והיא גם צוברת כוחות לשבוע עמוס נוסף בעבודה.

אם אתם מנסים להפסיק לעשן – יתכן שיהיה לכם קל יותר אם בני הזוג שלכם לא מעשנים או בוחרים להפסיק לעשן במקביל גם. אם אתם מנסים לרדת במשקל – יתכן שיהיה לכם קל יותר אם בני הזוג שלכם רוצים לרדת במשקל בעצמם או לפחות שומרים על דיאטה מאוזנת.

בני הזוג שלנו משפיעים עלינו וכשאנחנו מנסים להשיג יעד או להגשים חלום – בני הזוג שלנו יכולים להוציא מאיתנו את המיטב ולתת לנו תחושה ש'יש לנו גב מהבית'.

ללמוד כלים ליצירת זוגיות טובה
מיכאלאנג'לו: 'אני מסיר את מה שמיותר וחושף את הפסל' - הפסל דוד

התופעה הזו זכתה לשם 'תופעת מיכאלאנג'לו'. למיכאלאנג'לו מיוחסת האימרה שכשהוא יוצר פסל הוא פשוט מסיר מהאבן את כל מה שמיותר. הוא משחרר את הצורה האידיאלית מתוך האבן. באופן דומה אפשר לומר שכשהזוגיות היא טובה, בני הזוג מפסלים אותנו כך שיצא מאיתנו הטוב ביותר שלנו.

אפשר לדמות את הזוגיות לסירה. בני הזוג ניצבים על הסירה המשותפת ואם אחד מהם מקצין לכיוון כלשהו, הפרטנר השני יאלץ להקצין לכיוון הנגדי, על מנת לאזן את הסירה שלא תתהפך. כך לדוגמה, אם אחד מאיתנו מאוד פזרן, נהנה להוציא כספים ועורך קניות בלי חשבון, בן הזוג שלנו ייאלץ להתייצב בעמדת החסכן, זה שבודק, עוקב אחר חשבון הבנק ומגלה אחריות כלכלית. אם אחד מאיתנו מאוד קפדן, מדייק בכל דבר, מגיע תמיד בזמן, בן הזוג שלנו ייתפס ככזה שמאחר ומרשה לעצמו להקליל ולעגל פינות.

לפעמים זה מסתדר עם תכונות האופי של כל אחד מאיתנו. יש מי שירגיש נוח יותר בעמדת הקפדן ואחר ירגיש טבעי וזורם בעמדה ההפוכה. אבל אנשים נוטים לחשוב שבני הזוג שלהם הם כאלה כי 'זה מבנה האישיות שלהם' או כי ככה למדו בבית ילדותם והאמת היא שבדרך כלל בני הזוג שלנו הם כאלה, כי הם מאזנים יחד איתנו את הסירה המשותפת שלנו. לו היו חיים עם פרטנר אחר, שונה מאיתנו, יתכן שהם היו מוצאים את עצמם דווקא בעמדה ההפוכה.

כלים לבניית זוגיות טובה
בני הזוג מאזנים יחד את סירת החיים המשותפים

אז אם קשה לכם כשבן הזוג שלכם מקצין בעמדה מסוימת (יותר מדי חרדתי, יותר מדי מאחר, יותר מדי קמצן בענייני כספים, יותר מדי רובץ על הספה) נסו להתקרב צעד אחד לכיוונו. נסו להרפות מעט מהעמדה הנגדית שאתם נמצאים בה. יתכן שתגלו שגם אתם נעמדתם בעמדה הזו רק כתגובה להקצנה של בן הזוג. כשאנחנו מעזים להתקרב לעבר סגנון ההתנהלות של בני הזוג שלנו, הם יוכלו להרפות מאותו חלק בתוכם שנאחז שם כתגובה נגדית אלינו.


נסו את זה בבית.


לקריאה על סימטריה בזוגיות - היכנסו לכאן.

גם אתם חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל השמחה והאהבה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.


bottom of page