top of page

מאמרים

נגד המילה 'להכיל'

'אני רוצה שהוא יכיל אותי' היא אומרת לי בקליניקה. 'כל מה שאני מבקש זו הכלה' הוא אומר לה שוב ושוב. מה זו הבקשה הזו מבני הזוג שלנו, שיכילו אותנו? זו מילה שנכנסה לאופנה בשיח הזוגי. גם ברשתות החברתיות, כשמישהי כותבת שכל מה שהיא מבקשת זו הכלה, כולם מהנהנים בהסכמה וכותבים לה שהיא צודקת. רבים גם ימליצו לה 'לזרוק אותו'. נראה שהכלה נהייתה דרישה בסיסית והכרחית. וזה לא מגדרי כמובן. כולנו מתבקשים להכיל את בני או בנות הזוג שלנו. אבל האם אתם מבינים למה הכוונה? מה זה אומר להכיל את בני הזוג שלנו?


על פי מילון הסלנג, משמעות המושג 'להכיל' היא 'לנהוג בגישה סובלנית, לא שיפוטית ולקבל בשלווה'. הביטוי 'להכיל' זלג אל הסלנג מתוך עולם הפסיכולוגיה. בשנות ה-50 הוטבע המונח 'הכלה' על ידי הפסיכואנליטיקאי האנגלי וילפרד ביון. ביון התייחס ליחסים בין אם ותינוק. התינוק מביע תסכול, בוכה וצורח ואנחנו מצפים מהאמא שתהיה מסוגלת לגשת אליו באמפטיה, לחבק ולשהות עימו. ביון קרא לזה 'הכלה', כיוון שהאמא משמשת כאן כמעין 'מיכל' שאליו מושלכים כל הרגשות הקשים של התינוק והיא מחזיקה אותם, בלי להיבהל, מעבדת אותם עבורו ומגישה לו אותם בחזרה באופן שיוכל להתמודד עימו. ביון התייחס גם לצורך של מטפלים רגשיים 'להכיל' את המטופלים שלהם, גם כשהם מביעים רגשות קשים, וכך לעזור להם לפתח יכולת להכיל את אותם רגשות קשים בעצמם.

זוגיות טובה. ריבים. ייעוץ זוגי

כשאני מקשיבה לזוגות בקליניקה, שמתלוננים על חוסר הכלה, נדמה שמה שהם בעצם מבקשים זה שבני הזוג שלהם ישבו מולם, יקשיבו להם מתלוננים ומטיחים בהם האשמות ויספגו את זה בלי תגובה.

מעולם לא שמעתי מישהו מתלונן על כך שהפרטנר שלו לא מכיל אותו, כאשר הוא מנסה לשבת מולו ולהגיד לו מילים טובות. נסו את זה בבית – בקשו מבני הזוג שלכם לשבת מולכם כשאתם 'מטיחים' בהם מחמאות, מילים טובות ועידוד. האם בני הזוג שלכם יצליחו להכיל אתכם?

כשאנחנו מתלוננים, לבני הזוג קשה 'להכיל' אותנו, כי הם מרגישים מואשמים, מותקפים ולא אהובים.

יתכן שאתם מנסים להביע את עצמכם וחשוב לכם שבני הזוג שלכם ישמעו אתכם גם בנושאים קשים. אם זה המצב, נסו לפתוח את הדברים תחילה בשיתוף של בני הזוג איך אתם מבינים את נקודת המבט שלהם. האם אתם מבינים מה עובר עליהם, מה הם מרגישים לגבי הנושא שעליו אתם משוחחים, אולי יש להם פחדים שקשורים בנושא הזה. נסו לומר להם מה אתם מבינים שמפחיד אותם או שקשה להם בנושא המדובר. לאחר שישמעו אתכם מדברים מנקודת המבט שלהם, יוכלו להתפנות להקשיב ולשמוע את נקודת המבט שלכם.

כשאתם מפרטים את נקודת המבט שלכם, נסו להשתמש פחות במשפטים שמתחילים ב'אתה' או ב'את' ויותר במשפטי 'אני'. שתפו את התחושות שלכם. ואם באמת אינכם מנסים להאשים את בני הזוג, נסו לשלב משפטים שמבהירים שזו לא האשמה.


נסו לתרגם את התלונה שלכם לבקשה. מה אתם בעצם מבקשים מבני הזוג שלכם כרגע. ולא, בלי המילה 'הכלה'. נסו להסביר מה באמת יכול לעזור לכם כרגע, במילים שבני הזוג שלכם יוכלו להבין. הכלה זו מילה מופשטת ולא ברורה. ניסוח ברור יכול להיות למשל: 'אני רוצה לשתף אותך ברגשות שלי ואשמח אם תנסה לומר לי מה הבנת ממה שאמרתי'. כך בן הזוג שלך יבין שה'הכלה' שאת זקוקה לה כוללת שיקוף של מה שהבין מדברייך, כך שתוכלי לשמוע שהקשיב לך. אם את מעדיפה שפשוט יחבק אותך תוכלי לומר לו: אני רוצה לשתף אותך ברגשות שלי ואשמח אם תוכל לחבק אותי'. אמירה כזו לא נשמעת כמו תלונה או האשמה וסביר שיהיה לו קל יותר להבין למה את מתכוונת כשאת מבקשת 'הכלה'. יש אנשים ש'הכלה' עבורם כוללת שיתוף רגשי. אם זה המצב תוכלי לומר לו: 'אני רוצה לשתף אותך ברגשות שלי ואשמח לשמוע איך אתה מרגיש כשאתה שומע את זה'. נדיבות בטקסט ואמירה ברורה יאפשרו לבני הזוג שלנו להבין מה היא באמת הבקשה שלנו, מאחורי הכמיהה ל'הכלה' וכך גדלים הסיכויים שנקבל מה שטוב עבורנו.


אחותה של המילה 'להכיל' היא המילה 'אחריות'. 'אני צריך ש'תקחי אחריות' זו גם האשמה שכיחה בין בני זוג בזמן ריב ומעולם עוד לא קרה שזה עבד והוביל את הפרטנר המותקף לקחת את עצמו בידיים ולשנות את מנהגיו. גם כאן, עדיף שנוותר על ביטויים מעורפלים כמו 'לקחת אחריות', נתרגם את התלונות שלנו לבקשות וננסח בקשה ברורה, שבני הזוג שלנו יוכלו להבין.


כולנו גדלנו על ברכי אגדות שבהן הנסיך קורא את המחשבות של סינדרלה ויודע בדיוק מה היא רוצה, כמה ומתי, בלי לשאול בכלל (הנסיך של שלגייה בכלל הגדיל לעשות והחליט שהוא יודע מה היא רוצה למרות שישנה שינה עמוקה). אבל במציאות בני הזוג שלנו לא יכולים לקרוא את המחשבות שלנו. תהיו נדיבים בטקסט ברור, בלי מילים כמו 'להכיל' או 'לקחת אחריות' וכך תייצרו לעצמכם זוגיות שיש בה הרבה יותר הבנה.

נסו את זה בבית.


לקריאה נוספת על תלונות בזוגיות – היכנסו לכאן.


לקריאה נוספת על קריאת מחשבות בזוגיות – היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל השמחה והאהבה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page