top of page

מאמרים

נסיך החלומות שלך


בזוגיות מוצלחת הפרטנר שלך יכול להיות נסיך החלומות שלך

עם יד על הלב, מ-1 עד 10 - עד כמה את חושבת שבן הזוג שלך מרגיש שהוא נסיך החלומות שלך? ואני לא מתכוונת באמצע ריב וגם לא באמצע סקס. סתם ככה, כשהוא מביט בעינייך כשחולף לידך בדרכו אל המקלחת, עד כמה הוא רואה בעינייך שהוא האיירון-מן שתמיד רצית? (או גיבור העל החביב עלייך), עד כמה הוא רואה שם הערכה? חיבה?


ואתה? עד כמה זוגתך רואה בעיניך שהיא הסינדרלה שתמיד רצית? (או גיבורת העל החביבה עליך). עד כמה היא רואה בעיניך הערכה? חיבה? ככה סתם, ביומיום?


כן, היא יודעת שאתה לא מתכוון לפרק את הבית. אבל זה ידע קוגנטיבי. רציונלי. זה מאוחסן ב"קופסה" אחרת במוח. יש לנו גם ידע רגשי. ושם, עד כמה שם, היא מרגישה אהובה, מוערכת ורצויה?

אם תהיו לרגע כנים עם עצמכם, מ-1 עד 10, האם זה יותר מ-8?

אם לא – אני ממליצה בחום להניח כרגע לכל התלונות והטענות שיש לכם ולהבין שגם אם אתם לגמרי צודקים בטענות שלכם – בני הזוג שלכם לא יכולים להיענות לבקשות הללו כי הם לא עטופים באהבה. הם לא עומדים על קרקע יציבה. כשאנשים, לאורך זמן, לא חשים מוערכים ואהובים קשה להם להניע את עצמם לפעולה, להיות אקטיביים ולהפגין כלפי העולם נתינה ונדיבות.


ד"ר מיכל צוקר מלמדת איך אפשר לייצר זוגיות מוצלחת, כמו בסרטים

זוכרים בסרטים מצוירים איך נראות דמויות כשהן מאוהבות? נכון הן תמיד מדלגות, שרות, מפזרות פרחים, חיוכים, חמימות ושמחה? כולנו כאלה (כן, גם בני הזוג שלכם). כשאנחנו מרגישים אהובים (וגם מוערכים) אנחנו נדיבים יותר, מאירי פנים יותר וקל לנו להיות בנתינה.


הדרך לקראת זוגיות מוצלחת

השאלה 'מהי אהבה?' העסיקה פילוסופים, משוררים ומדענים מאז ומעולם. אפלטון, הפילוסוף היווני, סיפר לנו בספרו 'המשתה' שהאדם היה בעבר גוף שלם שהיו לו ארבעה זוגות רגליים, ידיים ועיניים, שני פרצופים המחוברים לאחד. וכשהאדם ניסה להתמרד מול האלים הוא נענש בכך שהאלים חצו את גופו לשניים. ומאז האדם מתהלך בעולם כשהוא בכמיהה מתמדת להתאחד מחדש עם 'החצי השני השלו' ולהיות שוב שלם. לפי המיתוס הזה היינו יכולים לחשוב שזוגיות מוצלחת תתאפשר רק אם נמצא מישהו המתאים לנו בתכונותיו, שיכול להיות אותו 'חצי שני' שאבד לנו. אולם במחקר שפורסם ביוני 2020 בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS נמצאו תוצאות מפתיעות (המחקר המלא מצורף בתחתית העמוד). החוקרים השתמשו בטכנולוגיה חדשנית של למידת מכונה (machine learning) כדי לבדוק מהם המאפיינים שמנבאים הצלחה בזוגיות. המחקר כלל למעלה מ11 אלף נבדקים, ממדינות רבות בעולם (כולל בישראל! אנחנו על המפה 😊 ) ומצא שיש כמה מאפיינים שיכולים לנבא זוגיות מוצלחת:

1. האמונה שבן הזוג שלי מחויב לקשר.

2. הערכה הדדית.

3. שביעות רצון מינית.

המאפיין של הערכה הדדית אפילו קיבל ניקוד גבוה יותר משביעות הרצון המינית. האם שמתם לב שהמחקר מצא שהמאפיינים שמנבאים זוגיות מוצלחת לא כוללים תכונות של בני הזוג (האם הוא קמצן? חכם? חרוץ? ישר? גבוה?) אלא דווקא מאפיינים של הקשר? זו בשורה משמחת. כי על מאפיינים של הקשר אנחנו יכולים להשפיע. אם תצליחו לשפר את מאפייני הקשר – תוכלו לייצר זוגיות משובחת עם בני הזוג הנוכחיים שלכם 😊


יש תקוה לאהבה. ד"ר מיכל צוקר מלמדת איך להחזיר את האהבה הביתה

מטפלים זוגיים פוגשים את זה בקליניקה יום יום. זוגות שלא מביטים זה בזה במבט מלא הערכה – מתקשים לחוש בטחון ולהתקרב. וכשלומדים לגייס את המבט המתפעל ולהביט בבני הזוג שלנו כאילו היו גיבורי העל החביבים עלינו – הם מתמלאים בטחון ונדיבות ומצליחים פתאום להיענות לבקשות שלנו ולתת מענה לצרכים שלנו.

ואיך אפשר לייצר הערכה הדדית? עשו לעצמכם מנהג: רשמו לעצמכם בכל יום משהו טוב על בן הזוג שלכם. רשמו לפעמים תכונה שאתם אוהבים בו ונתקלתם בה היום ולפעמים משהו נעים וטוב שהוא עשה היום. נסו להביט בו במבט שזוכר את הדברים האלה, כך שירגיש שאתם מעריכים אותו. זכרו – ככל שבן הזוג שלכם יצליח לחוש מוערך ואהוב – הוא יצליח לגדול להיות באמת גיבור העל החביב עליכם, כמו שמראה המחקר – זה פרמטר שמנבא זוגיות מוצלחת.


נסו את זה בבית.

לקריאה על 'האם זו אלימות?' - היכנסו לכאן.

לקריאת המחקר המלא:

מחקר -על זוגיות מוצלחת
.pdf
Download PDF • 1.16MB

גם אתם חולמים להיות מטפלים

וללוות זוגות בחזרה אל השמחה והאהבה?

היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.


bottom of page