top of page

מאמרים

זוגיות בהפרעה - התמודדות עם הפרעת קשב בזוגיות

'אני מתחיל לשתף אותה במשהו והיא באמצע הדברים מסתכלת בטלפון או עונה לבנות והשיחה מתמסמסת' סער מסביר בתסכול, 'למדתי פשוט להפסיק לשתף אותה בדברים'. הם יושבים על הספה בקליניקה. נוגה מדברת ומשחקת עם מחזיק מפתחות שהיא מחזיקה ביד. סער מסמן לה שתניח את זה בצד. היא מניחה ותוך כמה דקות זה שוב אצלה, כשהיא מדברת. סער מתעצבן וחוטף לה את זה מהיד.


אנשים שמתמודדים עם הפרעות קשב מודעים לקושי שלהם לבצע משימות מסוימות, רבים מהם חוו כישלונות בבית הספר בילדותם, במיוחד אם לא אובחנו. חלקם פיתחו דימוי עצמי נמוך בעקבות רצף הכישלונות שחוו. אבל רוב המודעות סובבת סביב הצלחה בלימודים ומעטים מכירים את ההשפעה שיש להפרעות הקשב על הזוגיות. גם בני הזוג לא תמיד מודעים לכך שהקשיים הזוגיים שלהם יכולים להיות קשורים להפרעת הקשב. אצל אנשים שסובלים מהפרעות קשב שכיחות הגירושין גבוהה יותר.


אנשים טועים לחשוב שהפרעת קשב מתבטאת בקושי להחזיק קשב או בהיפראקטיביות. יש אנשים שאצלם זה אכן מתבטא בקושי להחזיק קשב או בהיפראקטיביות, אבל לא אצל כולם (לקריאה על מאפיינים של הפרעות קשב, על אפשרויות הטיפול ועל הפרעות קשב בילדים, היכנסו לכאן).

אנשים מבוגרים שסובלים מהפרעות קשב נתקלים, כאמור, בקשיים בזוגיות. אחד המאפיינים של הפרעת קשב שגורם לקשיים בזוגיות הוא הקושי בארגון. אנשים עם הפרעת קשב מתקשים לנהל יומן, הם נוטים לא להיות מוכנים בזמן ולכן לאחר לכל מקום. בני הזוג עלולים לטעות ולחשוב שמדובר בחוסר כבוד או חוסר אכפתיות. אם אתם סובלים מהפרעת קשב ובני הזוג שלכם רגישים לעניין עמידה בזמנים וחשוב להם תמיד להגיע בזמן יתכן שיהיה להם קשה להתמודד עם הפרעת הקשב שלכם. הקושי בארגון מתבטא גם בחוסר הסדר השורר בחדר, על השולחן והקושי להשתלט על מטלות הבית הקשורות לסדר וארגון.

איך לייצר זוגיות טובה עם הפרעות קשב

מאפיין נוסף שמקשה בזוגיות הוא ה'רעש' של המחשבות. אצל אנשים עם הפרעת קשב כל אסוציאציה היא הסחת דעת (כאילו שהם לא לגמרי הקשיבו לעצמם בעת שדברו) ולעיתים קשה לנהל איתם שיחה, כי הם קופצים מנושא לנושא, בהתאם לאסוציאציות שלהם ושוכחים לעיתים לחזור לנקודת ההתחלה.


אם אתם מזהים את עצמכם בסיטואציה שתיארתי, תוכלו לעשות לעצמכם תזכורת ביומן (כן, אני יודעת שהטלפון שלכם כבר קורס מרוב תזכורות) פעם ביום לבוא אל בני הזוג שלכם ולשאול אם שכחתם לחזור אליהם באיזו שיחה שהתחילה קודם. בני זוג של אנשים עם הפרעת קשב הרבה פעמים טועים לחשוב שהפרטנרים שלהם לא אוהבים אותם או לא מתעניינים בהם, מרוב שלא חוזרים אליהם לשיחות שנקטעו באמצע. גם אם השיחה כבר לא תהיה רלבנטית, בני הזוג שלכם יתרגשו אם תחזרו ותביעו כך התעניינות. הם יוכלו להרגיש שבאמת אכפת לכם וזו אכן רק הפרעת הקשב שלכם שמנעה את המשך השיחה. אם אתם בזוגיות עם פרטנר עם הפרעת קשב - נסו לא להיעלב כשהוא לא חוזר אליכם לשיחה. נסו לזכור שזו הפרעת הקשב ולא שלא אכפת לו ותזמינו אותו לחזור שוב.


אם אתם סובלים ממיקוד יתר (אחד המאפיינים השכיחים של הפרעת קשב) וקשה לכם להתנתק ממה שאתם שקועים בו, יתכן שאתם מתקשים להניע את עצמכם לפעולה וללכת להתקלח או להתארגן לישון או אפילו לעשות פיפי או לאכול. אם זה המצב, תוכלו להיעזר בטיימר. כוונו לכם טיימר לעוד 25 דקות, בכל פעם שאתם מתחילים לעשות משהו (כשאתם מתחילים לראות משהו ביוטיוב, לשחק, לעבוד, ללמוד, לבשל, לעסוק באומנות או כל פעולה אחרת). כשהטיימר יצפצף הביטו על השעון ושאלו את עצמכם: 'האם אני עושה עכשיו מה שאני אמור/ה לעשות?' או 'האם אני צריכה פיפי/לאכול/לשתות/לעבוד/לתקשר עם הפרטנר שלי?'. אם לא – השתיקו את הטיימר וחיזרו למה שעשיתם. אם כן – כבר הצלחתם להתנתק ממיקוד היתר שהייתם שקועים בו 😊


אימפולסיביות היא גם מאפיין שכיח של הפרעת קשב. בזוגיות זה יכול להוביל לריבים כשבני הזוג מגלים שביצעתם רכישה חפוזה של משהו אונליין או שלקחתם לכם משהו לאכול ולא זכרתם שהם אמרו קודם שגם הם רעבים. אם התברר לכם שהתנהגתם באימפולסיביות ופגעתם בבני הזוג שלכם, קחו אחריות. נסו לפייס אותם. אל תכעסו ואל תנסו להצטדק. אתם לא אשמים, הפרעת הקשב שלכם ניהלה אתכם, אבל אתם יכולים כעת לבקש סליחה. (לקריאה על חמש שפות הסליחה – היכנסו לכאן).

התמודדות עם הפרעת קשה ביצירת זוגיות טובה

צעצוע שמוחזק ביד עוזר לאנשים עם הפרעת קשב להקשיב. זה נדמה מהצד כאילו הם לא קשובים, כי הם עסוקים בצעצוע שביד (קוקייה, מפתחות או כל דבר שאפשר להחזיק ביד ולשחק איתו), אבל האמת היא שהמשחק המונוטוני דווקא עוזר להם למקד את הקשב במי שמדבר איתם. יש צעצועים ייחודיים שאפשר לקנות בדיוק למטרה הזו. כדאי שבני הזוג יכירו את המאפיין הזה ולא ייעלבו מכך שמשחקים להם מול העיניים במשהו בזמן שמדברים. זוכרים את סער, מסיפור המקרה שבו פתחנו? יתכן שסער סובל בעצמו מהפרעת קשב ולכן כשנוגה משחקת מולו במחזיק המפתחות דעתו מוסחת וקשה לו להקשיב לה. כדאי שסער יבין שנוגה עושה את זה כי בלי זה קשה לה לעקוב אחרי דבריו ולא בגלל שלא מכבדת אותו או לא אכפת לה ממנו. אם יבין זאת יוכל לבקש ממנה בכל זאת להניח את זה בצד, אבל בלי לכעוס עליה.

אם בני הזוג שלכם סובלים מהפרעת קשב ומתלוננים שקשה להם לעקוב אחריכם כשאתם מדברים, נסו לתמצת את המסרים העיקריים שלכם במשפטים קצרים. שאלו את עצמכם מה המסר המרכזי שחשוב לי להעביר כאן ונסחו אותו בפחות מחמש מילים. אם תצליחו תופתעו לגלות שבני הזוג שלכם הרבה יותר קשובים אליכם ומבינים אתכם מאשר הרגשתם כשהסברתם בפירוט והבאתם דוגמאות רבות.

אם בני הזוג שלכם סובלים מהפרעות קשב, אתם בטח מוצאים את עצמכם המון פעמים מתוסכלים, מנסים להכיל, להתחשב, להבין שקשה להם. זה מקסים וכך אכן חשוב שתעשו, אם אתם באמת אוהבים אותם. אבל אל תשכחו שגם אתם זקוקים להכלה ולעזרה. הדרך לקבל את העזרה שאתם זקוקים לה היא אם תקפידו לספר לעצמכם נכון את סיפור החיים שלכם. יש לכם פרטנר שיש לו הפרעת קשב. יש לזה הרבה מחירים. אבל יש לזה גם הרבה רווחים. הרבה פעמים זה בא ב"עסקת חבילה" עם אינטליגנציה גבוהה, עם אנרגיה מחשמלת ועם היותם אהובים בכל מקום שהם מגיעים אליו. חלק מהסיבות שהתאהבתם בהם קשור בהפרעת הקשב הזו. אם תצליחו לזכור את זה ולהזכיר לעצמכם שכל ההתנהגויות המעצבנות לא נעשות מתוך חוסר אכפתיות כלפיכם, יהיה לכם הרבה יותר קל.


כעת תוכלו להתפנות ולחשוב מה אתם צריכים כדי לנשום יותר בקלילות בבית שלכם? אולי אתם זקוקים לעוד עזרה בתשלום בניקיון הבית? אולי אתם רוצים לבקש מבני הזוג שלכם לחבק אתכם בזמן שאתם מדברים, גם אם קשה להם לעקוב אחרי הדיבור שלכם ובתמורה תבטיחו להם שבתום ה"נאום" תנסו לתמצת את הדברים במשפט אחד קצר? אולי אתם זקוקים למפגשי חיבוק מדי פעם שיזכירו לכם שאתם אהובים ורצויים למרות הכל? זיכרו שכל הרעיונות הללו הם בקשות. לא גבולות ולא דרישות. אלו בקשות. תוכלו לבקש אותם מבני הזוג שלכם ומדי פעם הם יוכלו אולי להיענות בחיוב לבקשות הללו ואז יהיה נהדר. ככל שתצליחו לגרום לבני הזוג שלכם להרגיש אהובים, רצויים, מוערכים, בדיוק כפי שהם, למרות הפרעת הקשב שלהם - כך תגדילו את הסיכויים שהם יצליחו להיענות בחיוב לבקשות שביקשתם.

נסו את זה בבית.


לקריאה על תלונות בזוגיות - היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללוות זוגות בחזרה אל האהבה? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page