top of page

מאמרים

איך להתכונן לגן חדש?

בספטמבר הקרוב יסמין הקטנה תלך לגן חדש. המשפחה שלה עברה דירה רק לפני שבוע. יסמין לא מכירה אף ילד בשכונה. ההורים של יסמין חוששים שיהיה לה קשה. 'היא מאוד רגישה,' הם מספרים לי בקליניקה. גם אלון יתחיל בספטמבר מסגרת חדשה. אצלו בגן תהיה ילדה אחת שהוא מכיר מהפעוטון, אבל כל שאר הילדים יהיו חדשים. 'איך להכין אותו לקראת הגן החדש?' שואלים אותי הוריו של אלון.


כניסה לגן חדש היא אירוע עם סיכון משברי. כמו כל מעבר או שינוי, זה דורש הסתגלות. לרבים מאיתנו קשה עם שינויים. המפתח להצלחת הילדים בהתמודדות עם המעבר טמון בהתייחסות של ההורים לכל העניין. יש הורים שנזכרים בקשיים שהם עצמם חוו בילדותם, כשעברו דירה או נכנסו לגן חדש, ואולי גם בגילאים יותר מאוחרים, כשנכנסו לכיתה א' או לחטיבת הביניים. חלקם זוכרים שהיה להם קשה ונושאים בליבם פצעים רגשיים שהודחקו ומעולם לא טופלו. הורים אחרים חוששים כי רואים שהבן או הבת שלהם מבוהלים בסיטואציות לא מוכרות. הם דואגים שמא הבן או הבת לא ימצאו חברים, יתקשו במשימות הלימודיות ובאופן כללי יהיו במצוקה.

איך נוכל לעזור לילדים שלנו לקראת הכניסה לגן החדש? מה נוכל להגיד? מה חשוב שנשים אליו לב?


ראשית חשוב שנבחר את הגן שאנחנו שלימים איתו. אם יש לכם אפשרות לבחור, חפשו גן שנעים להיכנס אליו, גן שיש בו צוות חם ומאיר פנים, גן שאתם מאמינים שיהיה בו טוב ונעים לילדים שלכם. לאחר בחירת הגן עלינו לבחור להאמין בכוחות של הילדים, לבחור להאמין שהם מסוגלים. יתכן שיהיה להם קשה בימים הראשונים, אבל הם יתגברו וככל שתצליחו יותר להאמין בכוחות שלהם כך הם יצליחו להתגבר מהר יותר. יסמין תמצא חברות, וגם אלון יכיר ויתחבר בסופו של דבר ויהיה להם כיף. הם הרי לא הולכים למקום בלתי נסבל, הם הולכים לגן. גן זה כיף. חפשו מה אתם צריכים לעשות או לומר לעצמכם כדי להאמין בזה. נסו להיפגש עם הגננת, האם היא נחמדה? דברו עם הורים שהילדים שלהם בגן הזה. האם הם מרוצים? האם הם נחמדים? אם תצליחו להיות אופטימיים תוכלו לעזור לילדים שלכם למצוא בתוך עצמם את כוחות הנפש שלהם ולהתגבר על הקשיים. יש לילדים שלנו כוחות נפש עצומים. הם הרבה יותר חזקים מאיך שזה נראה מהצד.


אז כעת, אחרי שבחרנו את הגן שאנחנו אוהבים ואחרי שבחרנו להאמין בכוחות הנפש של הילדים שלנו, כעת הגיעה העת להכין את הילדים עצמם לקראת המעבר. אם יש אפשרות כזו, כדאי ללכת לבקר בגן לפני תחילת שנת הלימודים. אולי אפשר לטייל לשם ולהציץ מהגדר כשהגן סגור?


נסו להכיר ילד או ילדה מהשכונה שעתידיים ללכת לאותו הגן. אפשר לבקש מהגננת שתכיר ביניכם. נסו להיפגש אחר הצהריים עם אותו ילד או ילדה. אם הילדה שלכם תכיר ילדה אחרת מהגן, אפילו רק אחת, יהיה לה קל יותר להיכנס בבוקר של היום הראשון. אפשר להמשיך ולהפגיש את הילדות אחר הצהריים בשבועות הבאים, גם אחרי הכניסה לגן, אם תרגישו שהילדה שלכם זקוקה לעזרה כדי להתחבר. כמובן שאותו הדבר נכון גם עבור הבנים.


ספרו לילדים על הגן החדש בטון של הרפתקה, כמו שאתם מספרים כשאתם מקריאים סיפור נהדר. הילדים קשובים למוזיקה שבה אתם מדברים. נסו להעביר להם את המסר שהכל יהיה נהדר ושאתם סומכים עליהם.


אל תעשו מזה יותר מדי עניין. אין צורך בהמון הסברים, נאומים וחפירות. מצד שני הימנעו מלהבטיח לילדים שהם ייהנו ושיהיה להם כיף וקל. לא בטוח שיהיה כיף וקל מיד בהתחלה. כן אפשר לומר שאתם סומכים עליהם שהם ימצאו שם חבר או חברה ושאתם יודעים שיהיה להם שם נעים, אחרי שהם יתרגלו.


יתכן שבגן שבחרתם ההורים מוזמנים להיכנס עם הילד ביום הראשון ובהדרגה להשאיר אותו יותר ויותר שעות בלעדיכם. הקפידו על ההוראות של הגננת. כשמגיע הרגע שבו עליכם לעזוב, נסו ככל האפשר לקצר את השהייה עם הילד בגן, גם אם הילד בוכה. הורים שנשארים עם הילד בגן 'רק עוד קצת' כי הוא ביקש או בכה מעבירים לילד מסר מבלבל. כשאתם עוזבים אתם משדרים לילד מסר מעצים: 'אנחנו סומכים עליך שתדע להסתדר בכוחות עצמך' ובנוסף מעבירים לו מסר חיובי לגבי הגן: 'אנחנו סומכים על הצוות של הגן הזה'. הורים שמתמהמהים משדרים לילד שיש סיבה לדאגה: אולי הגן הוא לא באמת מקום כל כך בטוח? ואולי אני לא מסוגל להתמודד ללא עזרתם של אמא או של אבא? קשה לנו, ההורים, לצאת מהמקום כשהילד שלנו בוכה, אבל נהיה הורים טובים יותר אם נעז לעזור לו למצוא בתוך עצמו את כוחות הנפש הדרושים על מנת להתגבר על הקושי. אם בחרתם גן שאתם מרוצים ממנו, נסו להתגבר על הקושי שלכם ולקצר ככל האפשר את השהייה המשותפת בתוך הגן. ילדים מסתגלים מהר יותר כשההורים הולכים מהר יותר. כמובן שזה לא אפשרי אם אתם באמת לא סומכים על הגן הזה או אם הגננת אומרת שיש סיבה לדאגה ספציפית לגבי הילד שלכם. אם הגננת אומרת שהכל בסדר, נסו לסמוך עליה ולאפשר לילד לצלוח את האתגר בכוחות עצמו.


הכינו את עצמכם נפשית לכך שבימים הראשונים הילדים יהיו מאוד עייפים אחר הצהריים. יש להם כוחות נפש להתמודד עם האתגר החדש, אבל הם יחזרו משם עייפים ואולי גם עצבניים מהרגיל. אל תיבהלו. זה טבעי. גם אנחנו, המבוגרים, עייפים בימים הראשונים כשאנחנו מתחילים עבודה חדשה או מסגרת חדשה של לימודים.


נסו ככל האפשר לשמור על הגבולות בבית ועל שיגרת החיים הביתית שלכם. יתכן שהילדים יצטרכו ללכת לישון מוקדם מהרגיל, אבל הקפידו על הגבולות שהילדים היו רגילים אליהם. ארוחת הערב, המקלחת וטקס ההליכה לישון, חשוב ששיגרת החיים תישמר. שיגרה מוכרת מרגיעה ונוסכת בטחון.

הורות טובה. ייעוץ משפחתי. קושי בכניסה לגן
הילדים הם לא אנחנו

חשוב שנזכור שהילדים שלנו הם לא אנחנו. יתכן שהטמפרמנט שלהם שונה משלנו. יתכן שהם יותר או פחות מופנמים מאיתנו. יתכן שהם יסתפקו רק בחבר אחד, בעוד שאנחנו היינו תמיד מוקפים בהמון חברים. האמינו בילדים שלכם ותנו להם לייצר לעצמם עולם חברתי שמתאים עבורם. אם אתם חוששים, בואו להדרכת הורים או התייעצו עם הגננת, אבל זכרו שיתכן שהילד שלכם פשוט אחר מכם.


במעבר לגן החדש הילדים מתמודדים עם אתגר, אבל הם לא זקוקים לפיצוי מההורים. חוויית ההצלחה שתהיה להם כשיתרגלו ויעמדו באתגר הזה, תהפוך להיות חלק מהביטחון העצמי שלהם. זה הפרס הגדול שהילדים מקבלים מכל המהלך הזה. הביטחון העצמי הזה יאפשר להם להאמין ביכולתם לצלוח אתגרים של מעברים, להתגבר על קשיים ולהצליח להשתלב גם בעתיד, במסגרות חדשות. וזה נפלא.


נסו את זה בבית ושיהיה בהצלחה ליסמין, לאלון ולכל הילדים בכניסה לגן החדש.


לקריאה על איך להתמודד עם התארגנות הבוקר בדרך לגן – היכנסו לכאן.


לקריאה על הצבת גבולות לילדים – היכנסו לכאן.


גם אתם חולמים להיות מטפלים וללמד הורים איך ליהנות מלהיות הורים? היכנסו לכאן ובוא להגשים את החלום.

bottom of page