top of page

מאמרים

על קנאה בזוגיות

* על ההבדל בין envy ל-jelousy - ראו סרטון בתחתית העמוד.

ד"ר מיכל צוקר מלמדת איך להתמודד עם קנאה בזוגיות ולייצר זוגיות מוצלחת
על קנאה בזוגיות

קנאה היא רגש. רובנו למדנו עוד בילדותנו להתמודד עם רגשות שמתעוררים בנו.

למדנו להכיל רגשות נעימים, כמו גם לווסת רגשות קשים. ילדים לומדים מההורים ויסות רגשי.

כך למשל כעס - לרובנו יש שיטות, טריקים, להתמודדות עם כעס.

כשמתעורר בנו כעס - נשתמש בטריקים שלמדנו מנסיון חיינו. זה יכול להיות לצאת לרוץ, לשמוע מוזיקה, להרביץ לכרית, לצעוק, לנהוג או לבקש חיבוק מאמא (לקריאה נוספת על התמודדות עם כעס היכנסו לכאן)


החברה לא מבקשת מאיתנו להימנע מלחיות את החיים, להימנע ממערכות יחסים, למרות שברור לחלוטין שבכל מערכת יחסים (עם חברות או חברים) נפגוש בהכרח כעס. כשמישהו סביבנו עשה מעשה שהכעיס אותנו - לפעמים נבקש ממנו שימנע מהמעשה שהכעיס אותנו, אבל הרבה פעמים ננסה להתמודד עם הכעס שלנו, לווסת אותו, להכיל אותו או לפרוק אותו מבלי שהאחר ישנה את התנהגותו.


משום מה בעניין קנאה בזוגיות - החברה מחנכת אותנו להימנע מלחוש אותה.

לנהל את חיינו כך שלא נתקל בה בכלל. מעודדים אותנו גם להימנע מלחוש קנאה לא רומנטית (envy ולא רק jealousy). אנשים רבים חשים רגשות אשמה קשים כשמתעוררת בהם קנאה. וגם בטיפול הזוגי, נוכחת תחושת הבושה, ולעיתים תחושת הכישלון, אצל רבים שחווים קנאה בזוגיות.

​​

נועם וחגית (שמות בדויים) החליטו לפתוח את הקשר. חגית מרגישה שחסר לה שוב לחוות התרגשויות ופרפרים בבטן. נועם חושש, אבל אוהב את חגית ורוצה שהיא תהיה מאושרת, ולכן מסכים. הם נשואים כבר למעלה מעשר שנים, נראים קרובים ואוהבים ויש להם 3 ילדים קטנים. כשאני פוגשת אותם אצלי בקליניקה הם מבוהלים ממש. חגית מספרת: "בהתחלה הרעיון נשמע נהדר, הרגשנו שזה מקרב בינינו ומצית מחדש להט ותשוקה ו"קפצנו למים", אבל פתאום נועם מקנא נורא, לא רוצה שאלך לשום מקום וכל הזמן רוצה שנהיה ביחד ואני מרגישה שאני נחנקת". נועם מאשר שהוא חש קנאה בזוגיות. הוא מספר שכשהיא יצאה הוא הרגיש ממש קושי בנשימה.

מה זה אומר "קנאה בזוגיות"?

קנאה היא לא מילה אינפורמטיבית עבורנו. אי אפשר לעבוד איתה. אנשים שונים מתכוונים לדברים אחרים כשהם אומרים שהם מקנאים. אני מבקשת מנועם שיספר לי מה בעצם הוא מרגיש, אילו מחשבות חולפות בראשו כשהוא מקנא. נועם מתאר תחושות של חוסר אונים ופחד. אנחנו ממשיכים להתעמק במחשבות של נועם ומגלים שנועם מפחד שיקרה משהו רע לחגית. "אני לא מכיר את הבחור הזה, אולי הוא יפגע בה?". "האם יעזור לך אם תדע מיהו?" אני שואלת ונועם משיב שנראה לו שכן. חגית מסכימה לספר לו על הבחור החדש שהכירה, להראות לו את עמוד הפייסבוק שלו ואפילו לבדוק אפשרות למפגש ידידותי מקדים בשלושה. בפגישה הבאה נועם מדווח שעצם ההיכרות עם הבחור מאד הרגיעה אותו. "ראיתי שהוא 'משלנו'. בחור טוב. ברור לי עכשיו שהוא לא יפגע בה". בשבועות הבאים – נועם וחגית מתנסים בדייטים עם אחרים. מידי פעם צפים קשיים נוספים, לעיתים מהצד של נועם ולעיתים מהצד של חגית. כל קושי שעולה – אנחנו מנסים לפרק ולהבין אילו מחשבות מסתתרות מתחתיו וביחד מנסים להיענות לצרכים שמתבררים שם. לפעמים אחד מבני הזוג מוותר ונמנע, אבל לפעמים אנחנו מצליחים למצוא דרך שהוא ילך ויהנה וכל הזמן אנחנו בודקים ומקפידים ש - בבית מאד נעים.

זוגות אחרים שמדווחים על קנאה בזוגיות, נתקלים בפחדים אחרים. יש אנשים שחשים פחד שבן הזוג שיצא ימצא "משהו טוב יותר" ולא ירצה לחזור הביתה, אחרים מפחדים שבן הזוג יחזור הביתה אבל יהיה אחר, ישתנה ולא נכיר אותו יותר. ויש שחוששים שמא הצרכים שלהם לא ימולאו, שזה יבוא על חשבונם.


אז מה עושים עם קנאה בזוגיות?

על כל פחד כזה שמתברר בקליניקה אנחנו מחפשים את המענה.

יש אנשים שצריכים שיעטפו אותם באהבה רומנטית – שיכתבו להם הודעות מתוקות, שיגידו להם מילות אהבה – במיוחד לפני ואחרי הדייט (אם יש דייט בנפרד). יש אחרים שבכלל לא זקוקים למילים ומה שיעזור להם לנשום זה שיחבקו אותם אחרי הדייט או שיקיימו איתם יחסי מין...  יש זוגות שמגלים שנעים להם לצאת להרפתקאות רומנטיות בחוץ דווקא ביחד, בעוד שאחרים מעדיפים להיפתח לאפשרויות בחוץ בנפרד. קנאה בזוגיות מופיעה גם אצל זוגות מונוגמיים, שלא מעוניינים בפתיחה של הקשר. גם כאן כדאי שבני הזוג ינסו לברר אילו פחדים, רגשות או צרכים לא מסופקים יש מתחת לרגש הקנאה. וינסו לתת מענה מדויק לרגשות או לצרכים הללו.

כשמסכימים לחפש ביחד את הדרך האישית לכל זוג – מגלים מהר מאד שיש דרכים בהן אפשר לעזור לאחר לנשום מבלי לוותר על ההגשמה העצמית. אצל כל זוג זה יראה אחרת. אין דרך אחת נכונה לנהל זוגיות משובחת, אבל הזוגות המאושרים הם אלה שמצליחים להתנהל בהקשבה ולמצוא שוב ושוב את הדרך שבה כל אחד מבני הזוג מרגיש מוגשם והאחר נושם.



מה ההבדל בין envy ל- jelousy?

לקריאה על החלמה אחרי בגידה - היכנסו לכאן.


חולמים להיות מטפלים זוגיים? - היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.


רוצים ללוות זוגות בתהליכי פתיחה של הקשר? - קורס מוקלט ובו כלים לליווי זוגות בא-מונוגמיה - כאן.

bottom of page