top of page

מאמרים

איך לדבר עם הילדים על מין?

כבר עשיתם עם הילדים את ה-שיחה?

כן, כן, השיחה ההיא... על החסידה או הכרוב או איך באים ילדים לעולם? מקובל לחשוב שהחברה שלנו היום פתוחה בענייני מיניות וכבר לא שמרנית כמו פעם. אבל האמת היא שרוב ההורים נבוכים מלדבר על זה עם הילדים שלהם. ברוב הבתים לא מתנהלת בכלל שיחה. מילים כמו פין, פות, אוננות או עונג לא נאמרות ברוב הבתים בכלל. נכון שאפשר לשמוע מילים שקשורות למיניות באמצעי התקשורת ונכון שילדים בגילאים צעירים מאד (לפני גיל 10) נחשפים היום לפורנו ואפשר לשמוע על סקס במופעי סטנד-אפ או בקללות. אבל בישראל של היום, קשה לילדים לשמוע על מיניות בריאה. קשה לדבר על זה. והמסר הכללי שמועבר לילדי ישראל הוא שמיניות קשורה ללכלוך, לקללות, למשהו שצריך לעשות בחושך ולהתבייש בו. הפורנו מחנך את הילדים למיניות מאד מכנית, חד מימדית, מוכוונת מטרה (היעד הוא אורגזמה) וכזו שאין בה מקום להקשבה, לסקרנות, לחברות או לאינטימיות רגשית. וכיוון שזה מקור הידע הכמעט בלעדי של ילדי ישראל על מיניות, התוצאות הן עגומות. צעירים רבים סובלים היום מקשיים ומחרדות ביצוע עד כדי הימנעות. בנים צעירים מגיעים למרפאות של סקסולוגים עם שאלות כמו 'איפה אני אמור לשים את הידיים?' כיוון שבסרטי הפורנו יש קלוז-אפ על איברי המין ומוצגות תנוחות לא טבעיות. בנוסף חלה עלייה בפניות של צעירים למרפאות בעקבות כאבים בזמן חדירה (וולודיניה, וגיניסמוס, ווסטיבוליטיס, יובש בנרתיק ועוד). בניגוד לדעה הרווחת, סקרים מראים שהנוער היום לא ממהר לקיים יחסי מין ומתעכב עם זה יותר מהדור של הוריו.


ד"ר מיכל צוקר - על איך לדבר עם הילדים על מין

רוב ההורים היו רוצים שמערכת החינוך תעשה עבורם את העבודה המביכה הזו. ואכן יש היום יותר ויותר תוכניות לימוד בנושאים שקשורים למיניות, אבל, לצערי, זה עדיין לא מגיע לכל בתי הספר ובנוסף, רוב התוכניות מתמקדות בלימודי הסכנות והאיומים הנלווים למיניות (נושא שאכן חשוב לדבר עליו) ופחות מידי (אם בכלל) נוגעות בהיבטים החיוביים, בשמחה, באהבה, בתשוקה, בעונג, באהבה העצמית ובקירבה האינטימית שיכולות להיות במיניות בריאה. המשימה הזו היא משימה חינוכית שמוטלת על כתפי ההורים. וחשוב שנעז לדבר עליה ונלמד איך לדבר אותה.


אז איך לדבר עם הילדים על מין?

אם הייתם צריכים לבחור מסר אחד שחשוב לכם להעביר לילדיכם בנושא מיניות מה היה המסר הזה? האם הייתם בוחרים לדבר איתם על פרטיות ועל שמירה על הגוף שלהם? האם היה חשוב לכם להזהיר אותם מפני הסכנות האפשריות בחשיפה למחלות? להריון? האם היה חשוב לכם לדבר איתם על כבוד לזולת? כל אלה מסרים חשובים מאד. הורים לילדי גן בישראל של היום מדברים איתם על פרטיות הגוף. מסרים כמו 'הגוף שלי הוא ברשותי' או 'יש לי איברים פרטיים' נשמעים גם בבתים וגם בגני הילדים.

מסרים של כבוד לזולת, הקשבה לאחר ושמירה על פרטיות האחר מועברים לילדים גם בתחומים שלא קשורים כלל למיניות. ילד בן 10 שכבר למד שלא נוגעים ביומן של אחותו ובמגירה הפרטית של אמא ומכיר כבר כללים כמו לדפוק על דלת החדר לפני שנכנסים ולחכות לתורו בשיחה כשמישהו אחר מדבר – ילד כזה בעצם למד כבר מסרים של כבוד לזולת. אם חשוב לכם שהילדים שלכם יכבדו אחרים – זכרו שאתם המודל שלהם. כבדו את השכנים, את סבא ואת סבתא, את הבוס, את המורה וזה את זו. הילדים שלכם נושאים עיניים אליכם ולומדים מכם איך מתייחסים לאחר.


ד"ר מיכל צוקר מלמדת הורות מוצלחת

ומה עם מיניות בהיבט החיובי? איך מדברים על זה? ומתי?

קודם כל, אל תהססו להשתמש בכינויי הגוף המתאימים. יש שמות לאיברי המין ולחלקים השונים שלהם. כשאנחנו ממציאים לפין ולפות שמות חיבה או מילות קוד, זה מעביר לילדים את המסר שיש בעיה עם הדיבור על חלקי הגוף האלה. ואז איך יעזו לבוא לספר לכם אם יש כאב, גירוד או בעיה אחרת באיברים האלה? הרי לא תמציאו שם חיבה למרפק, לברך או לסנטר, נכון? הילדים לומדים מכם שיש איברים מסוימים בגופם שיש איתם קושי. העזו להשתמש בשמות המפורשים: פין, פות, אשכים. ולבנות שלכם תנו מראה קטנה והזמינו אותן להסתכל ולהכיר את הפות שלהן, על כל חלקיה (ואם מעולם לא עשיתן את זה בעצמכן, ממליצה בחום להתיידד עם הגוף שלכן).


אם הילדים שלכם משתפים אתכם במה שעובר עליהם – יש סיכוי גבוה שהם יפנו אליכם ויספרו לכם כשיראו פורנו או יתקלו במשהו מיני שלא יבינו. אם הילדים שלכם לא משתפים אתכם במה שעובר עליהם, מוזמנים לקרוא איך ללמד ילדים לשתף - כאן. ובשני המקרים תוכלו גם לנצל הזדמנויות שבהן אתם נתקלים איתם יחד בתכנים מיניים, בתוכניות טלויזיה, בסטנדאפ, בסדרות או בסרטים ולפתוח אז בשיחה.


אם ילד שואל אתכם 'אמא, מה זה סקס?' או 'מה זה כוס?' או 'מה זה זין?' חשוב שהוא יקבל תגובה שלא תמנע ממנו לגשת אליכם עם שאלות בעתיד. חשוב שלא תיבהלו. סביר שהוא שמע מישהו אומר את זה. תוכלו לשאול אותו (בלי כעס, כמובן) איפה שמע את המילה. תוכלו להסביר גם שהרבה פעמים אנשים משתמשים במילה הזו בתור קללה וזה לא יפה ותנו לו הסבר ענייני ופשוט, בלי לפחד להשתמש במילים כמו פות, פין, יחסי מין.

אם הילד הוא בגיל שבו יאמר 'איכס' על נשיקה, מגע מיני, יחסי מין – כדאי לומר לו שאתם מבינים שהוא מרגיש ככה וזה בסדר. ולספר לו שבגיל ההתבגרות גוף האדם משתנה ואנשים כבר לא נגעלים מזה ולהיפך, מאד רוצים את זה. וגם לומר שאז, כשעושים את זה עם מישהו שמאד אוהבים זה מאד מאד נעים. כך גם נירמלנו ונתנו תוקף לרגשות שהוא חש עכשיו וגם טפטפנו התייחסות חיובית וטבעית למיניות כשהיא בריאה.

אני ממליצה בחום להציץ באתר 'מידע אמין על מין'. שם תוכלו למצוא תשובות מפורטות על שאלות שילדים שואלים בענייני מיניות.

בנוגע לפורנו, חשוב שילדים בגילאי בית ספר יסודי ישמעו מכם על הפער בין מה שמוצג בסרטי הפורנו לבין המציאות. אמרו להם שמדובר בשחקנים, באפקטים, כמו שהם מכירים מסרטי פעלולים או מסרטי פנטזיה. אנשים אמיתיים שמקיימים יחסי מין לא נראים ככה ולא מתנהגים ככה. אפשר גם לומר לילדים שהאתרים שמציגים סרטים כאלה הם אתרים מפוקפקים שעלולים להעביר למחשב שלהם וירוסים או תולעים. ולהזמין את הילדים לשתף אתכם אם נחשפו בטעות לתכנים כאלה, כך שתוכלו לעזור להם להתמודד עם מה שייחשפו אליו.


שיחה עם ילדים על מיניות היא שיחה ערכית. חשבו מהם הערכים שחשוב לכם להעביר לילדיכם ואיך אתם מנסחים את זה כך שהערכים שלכם אכן יועברו. אם לא תספקו מענה לסקרנות הטבעית של הילדים שלכם בנושא, הם ימצאו מענה לסקרנות הזו ברשת או אצל חברים ושם הם עלולים למצוא מידע שגוי וכזה שלא נמצא בהלימה עם הערכים של הבית שלכם.


שיחה עם ילדים על מיניות היא שיחה מתמשכת. לא מדובר בשיחה חד פעמית שבה תעבירו את כל המסרים בבת אחת. מדובר בשיח מתמשך שבו מידי פעם נשחיל את אותם ערכים עליהם חשבנו.

אם קשה לכם לנהל עם הילדים שלכם שיח כזה – חפשו עזרה. פנו להדרכת הורים או התייעצו עם יועצים מתחום המיניות. למדו את הנושא וחפשו איך לצלוח את המשימה ההורית החשובה הזו. ונסו לזכור שמבוכה היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. ואל לנו לתת למבוכה לגרום לנו להימנע ממשימות ההורות המוטלות עלינו.

נסו את זה בבית.


לקריאה על איך להקנות לילדים בטחון עצמי - היכנסו לכאן.

חולמים ללוות הורים וללמד אותם איך להשיג את שיתוף הפעולה של הילדים? היכנסו לכאן ובואו להגשים את החלום.

bottom of page